Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Wykłady o filozofii politycznej Kanta

Książka jest przypisana do serii/cyklu "Biblioteka Kwartalnika Kronos". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: Sic!
7,25 (4 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
1
7
3
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Lectures on Kant's Political Philospohy
data wydania
ISBN
978-83-62609-06-2
liczba stron
224
kategoria
filozofia i etyka
język
polski

Rozum bezwarunkowo potępia wojnę, nie stanowi ona jednak nieuleczalnego zła, a różnorodność narodów, wraz ze wszystkimi wynikającymi z niej konfliktami, jest wehikułem postępu. Tego rodzaju ustalenia będące wynikiem sądu estetycznego i refleksyjnego nie niosą żadnych praktycznych skutków dla działania. Wszelako maksymy działania nie unieważniają sądu estetycznego i refleksyjnego. Innymi słowy,...

Rozum bezwarunkowo potępia wojnę, nie stanowi ona jednak nieuleczalnego zła, a różnorodność narodów, wraz ze wszystkimi wynikającymi z niej konfliktami, jest wehikułem postępu. Tego rodzaju ustalenia będące wynikiem sądu estetycznego i refleksyjnego nie niosą żadnych praktycznych skutków dla działania. Wszelako maksymy działania nie unieważniają sądu estetycznego i refleksyjnego. Innymi słowy, choćby nawet Kant zawsze działał na rzecz pokoju, to i tak wiedziałby i pamiętałby o swoim sądzie afirmującym wzniosłość wojny. Jeśli jednak działałby na podstawie wiedzy, którą uzyskał jako widz, we własnych oczach okazałby się przestępcą. A jeśli z racji owego "moralnego obowiązku" zapomniałby o swoich ustaleniach jako widza, stałby się tym, czym staje się wielu dobrych, zaangażowanych po stronie pokoju i związanych ze sprawami publicznymi ludzi - idealistycznym głupcem. (Fragment Wykładów Hannah Arendt)

Daje się tu słyszeć głos innego Kanta, który wie, że wojna dynamizuje rozwój i pobudza znieczulone przez "opium" i dostatek wartości. Ale to nie małostkowa kalkulacja potencjalnych zysków, jakie niesie konflikt wojenny, każe mu się za nim warunkowo opowiedzieć. Jego apologia wojny ma charakter estetyczny i nie przecina się z refleksją moralną. Mówiąc inaczej, przyjęcie powszechnie ważnej maksymy działania w formie imperatywu hipotetycznego ("aby obronić pokój, potrzebna jest teraz wojna") nie wyklucza raz powziętych sądów estetycznych. (You smell that? Do you smell that? Napalm, son. Nothing else in the world smells like that. I love the smell of napalm in the morning). Gdyby Kant temu przeczył, wyszedłby - wedle słów Arendt - na "idealistycznego głupca", gdyby to aprobował, we własnych oczach stałby się przestępcą. (Ze Wstępu Piotra Nowaka)

 

źródło opisu: www.merlin.pl

źródło okładki: www.merlin.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 0

Niewątpliwe jedna z najważniejszych lektur mijającego roku. Książka istotna dla mnie szczególnie w tym momencie życia, skłoniła mnie do refleksji, przemyśleń i zadumy nad światem, ludzkością i rolą pojedynczego człowieka w wielkiej machinie rozwoju cywilizacji. W kilkunastu esejach, Arendt w sposób jasny i klarowny analizuje główne tezy filozofii Kanta, skupiając się głównie na aspektach moralnych i etycznych dotyczących jednostki oraz wpływu jej wyborów na porządek prawno-polityczny państwa i innych współobywateli - „skoro człowiek wybiera między dobrem a złem, jego wybór ma konsekwencje nie tylko dla jego życia lecz także dla reszty świata.”
Kantowska etyka opiera się na zasadzie – „postępuj tylko według takiej maksymy, dzięki której możesz zarazem chcieć, żeby stała się prawem powszechnym, to jest prawem, któremu sam byłbyś skłonny się podporządkować”. Jednocześnie filozof przypomina żeby nie przeciwstawiać się sobie - „myśl samodzielnie bez przesądów i zabobonów, zawsze na własną rękę, w zgodzie z samym sobą, nie przecz sobie i przeżywaj życie konsekwentnie z dala od społecznego „delirium” i napięć. Stosuj się do reguł myślenia rozszerzonego wstawiając się w miejsce każdego innego człowieka.”
Kant należał do tych filozofów, którzy nie wierzyli w koniec historii, uważał, że nieskończony postęp jest prawem ludzkiego gatunku, choć sama jego idea stoi w sprzeczności z pojęciem godności człowieka, która wymaga, by każdy z nas, bez wyjątku, był postrzegany w swojej niepowtarzalności i jako taki – lecz bez żadnego porównania i niezależnie od czasu – jako odzwierciedlający cały rodzaj ludzki.
Postęp oznacza, że opowieść nigdy nie ma końca, sam koniec opowieści leży w nieskończoności.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Misery

Moim zdaniem to jedna z lepszych książek Kinga. Dlaczego? Ponieważ takie Annie Wilkes chodzą po tym świecie i są zdolne do wszystkiego tego co King w...

zgłoś błąd zgłoś błąd