Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Mit ludożercy. Antropologia i antropofagia

Tłumaczenie: Włodzimierz Pessel
Seria: Communicare - historia i kultura
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
7 (12 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
1
9
0
8
3
7
4
6
2
5
2
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
The Man-Eating Myth: Anthropology and Anthropophagy
data wydania
ISBN
9788323507017
liczba stron
255
język
polski
dodała
MsSurrealist

Mit ludożercy. Antropologia i antropofagia to jedna z najbardziej oryginalnych prac w amerykańskiej antropologii społecznej drugiej połowy XX wieku. Dzieło zaczepne i całkowicie osobne, chociaż wywody Arensa można by usytuować w nurcie krytyki kolonializmu, naukowego warsztatu etnografa oraz dekonstrukcji literatury podróżniczej. Autor konsekwentnie przedstawia kanibalizm jako zjawisko...

Mit ludożercy. Antropologia i antropofagia to jedna z najbardziej oryginalnych prac w amerykańskiej antropologii społecznej drugiej połowy XX wieku. Dzieło zaczepne i całkowicie osobne, chociaż wywody Arensa można by usytuować w nurcie krytyki kolonializmu, naukowego warsztatu etnografa oraz dekonstrukcji literatury podróżniczej. Autor konsekwentnie przedstawia kanibalizm jako zjawisko niepewne, o wątłym uzasadnieniu źródłowym, istniejące przede wszystkim w kulturowej wyobraźni, a także mające funkcję uniwersalnego operatora stosunków między grupami społecznymi. Konfrontuje się z fantazmatami, przekłamaniami i wymową odkryć archeologicznych. Dostrzegłszy w obrazie dzikiego, brutalnego ludożercy kontrowersję wiecznie aktualną, stawia w jednym szeregu opisy podboju Nowego Świata i tezy zawarte w nowoczesnym piśmiennictwie akademickim, uzurpującym sobie prawa do obiektywizmu.


"Termin «kanibal», twierdzi Arens, to zbiorowa etykietka, jaką każda grupa naznacza inną grupę, tę, która «jest po drugiej stronie wzgórza», o której często niewiele wie, nie potrafiąc zrozumieć innego sposobu życia, innych zwyczajów kulinarnych, obyczajów seksualnych i sposobów przyozdabiania ciała. Ten sam mechanizm jest widoczny w opisach kultur pozaeuropejskich sporządzanych przez badaczy wywodzących się z cywilizacji zachodniej, w której obrębie konsumpcja ludzkiego mięsa należy do najbardziej strzeżonego tabu. Argumentacja Arensa zmierza ku temu, by pokazać, jak tworzyła się wizja świata zaludnionego przez kanibali, nieodmiennie należących do «innych», a nie do «nas»".

z recenzji Wojciecha Józefa Burszty

 

źródło opisu: http://www.wuw.pl/ksiegarnia/product_info.php?products_id=4408

źródło okładki: http://www.wuw.pl/ksiegarnia/product_info.php?products_id=4408

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 355
Leszczu | 2017-04-21
Na półkach: Przeczytane

Antropofagiczny negacjonizm, będący głównie negacjonizmem aprioryczności w nauce. Może czasem zbyt agresywne, ale w gruncie rzeczy istotne. Zarówno dla ogólnej metodologii nauk (każdej innej, nie tylko antropologii), jak i pokazania pewnych schematów myślowych na linii "my" - "oni": cywilizacja vs dzikość, sąsiad kontra sąsiad.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Historia bez cenzury 2. Polskie koksy

Książka po prostu rewelacyjna. Jednym z powodów jest to, że daty ograniczone są do minimum, bo przecież to nie one są najważniejsze w historii. Przez...

zgłoś błąd zgłoś błąd