Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Moralność prawa

Tłumaczenie: Roman Tokarczyk
Książka jest przypisana do serii/cyklu "Klasycy Filozofii Prawa". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: ABC
0 (0 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Morality of law
data wydania
ISBN
83-7284-926-9
liczba stron
230
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodał
Iweta

Fuller był krytykiem pozytywizmu prawniczego, który określał jako teorię zrównującą prawo z rozkazem wojskowym, pomijającą fakt, że prawo powstaje w społeczeństwie, a nie jest wyłącznie tworem suwerena. Sam Fuller, definiował prawo jako próbę podporządkowania ludzkich zachowań pewnym zasadom. Zdaniem Fullera, prawo, aby w ogóle mogło być prawem musi spełnić (bądź przynajmniej dążyć do...

Fuller był krytykiem pozytywizmu prawniczego, który określał jako teorię zrównującą prawo z rozkazem wojskowym, pomijającą fakt, że prawo powstaje w społeczeństwie, a nie jest wyłącznie tworem suwerena. Sam Fuller, definiował prawo jako próbę podporządkowania ludzkich zachowań pewnym zasadom. Zdaniem Fullera, prawo, aby w ogóle mogło być prawem musi spełnić (bądź przynajmniej

dążyć do spełnienia) określone warunki. Warunki te Fuller początkowo określał jako zasady eunomii (dobrego porządku), potem jednak nazwał je formalnym prawem natury bądź wewnętrzną moralnością prawa.

W „Moralności prawa" Fuller wymienia i szczegółowo wyjaśnia, na

czym polegaj ą zasady moralności prawa. Prawo - zdaniem Fullera - powinno: 1) być ogólne - gdyż pierwszym warunkiem podporządkowania zachowania ludzkiego jakimś zasadom, jest - oczywiście istnienie tych zasad. Fuller wyjaśnia, że zasady te muszą być uniwersalne, tzn. nie formułowane ad hoc i dla konkretnej osoby czy sytuacji; 2) być ogłoszone, to znaczy normy prawa powinny być znane, każdy winien mieć możliwość dotarcia do ich treści. Innymi słowy - pojęcie „tajne prawo" po prostu dla Fullera jest nonsensem; 3) dotyczyć jedynie zachowań przyszłych, nie zaś przeszłych; 4) jasne - tzn. zrozumiałe w swoich sformułowaniach; 5) niesprzeczne, tzn. nie może wymagać zachowań sprzecznych; 6) możliwe do spełnienia - nie może nakazywać zachowań czy osiągania stanów rzeczy niemożliwych do zrealizowania; 7) stabilne, tzn. nie powinno zmieniać się zbyt często. Fuller dodaje jeszcze jeden warunek istnienia porządku prawnego, mianowicie) zgodność działań urzędowych z ustanowionym prawem Fuller bronił jednak tezy, że podane przez niego warunki są warunkami uniemożliwiającymi realizowanie niesprawiedliwego prawa i mają znaczenie dla materialnego prawa natury.

 

źródło opisu: Dom Wydawniczy ABC 2004

źródło okładki: Dom Wydawniczy ABC 2004

pokaż więcej

Brak materiałów.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (3)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 143
Luigi | 2017-03-03
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1
mimaaa61 | 2014-11-08
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1
Ewelina | 2014-10-19
Na półkach: Chcę przeczytać
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd