Georges Bataille - inwokacje zatraty
Książka jest przypisana do serii/cyklu "Rozprawy Habilitacyjne Uniwersytetu Łódzkiego". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- data wydania
- 2006 (data przybliżona)
- ISBN
- 83-71-71-978-5
- liczba stron
- 363
- kategoria
- filozofia i etyka
- język
- polski
- dodał
- jemeinigkeit
U Bataille`a człowiek pozbawiony jest złudzeń. Poszukuje on jednak stanów zachwycenia w świecie, który choć nieredukowalnie immanentny, jest sferą przejawiania się świętości. Idealistycznej tradycji Zachodu – z racjonalistyczną preferencją do głowy, hierarchią, ascetyczną dyscypliną, a w końcu zbawieniem – przeciwstawia Bataille egzystencjalną realność akefaliczną manifestującą się jako...
U Bataille`a człowiek pozbawiony jest złudzeń. Poszukuje on jednak stanów zachwycenia w świecie, który choć nieredukowalnie immanentny, jest sferą przejawiania się świętości. Idealistycznej tradycji Zachodu – z racjonalistyczną preferencją do głowy, hierarchią, ascetyczną dyscypliną, a w końcu zbawieniem – przeciwstawia Bataille egzystencjalną realność akefaliczną manifestującą się jako suwerenność, która oznacza, że niczego się nie podporządkowuje i niczemu nie jest się podporządkowanym.
Świadomy własnych granic i zarazem dążący do ich przekroczenia, człowiek nie aprobuje nigdy statusu izolowanego bytu, jaki narzuca mu kultura, i z dusznego świata użyteczności zwraca się nostalgicznie ku niemożliwemu. Co oznacza, że w swych najbardziej dyskretnych intencjach, nie godzi się on istnieć jak rzecz, poza komunikacją, która znosi partykularyzmy, przeciwstawiając się pragmatycznym redukcjom i identycznościowym schematom.
pokaż więcej
Świadomy własnych granic i zarazem dążący do ich przekroczenia, człowiek nie aprobuje nigdy statusu izolowanego bytu, jaki narzuca mu kultura, i z dusznego świata użyteczności zwraca się nostalgicznie ku niemożliwemu. Co oznacza, że w swych najbardziej dyskretnych intencjach, nie godzi się on istnieć jak rzecz, poza komunikacją, która znosi partykularyzmy, przeciwstawiając się pragmatycznym redukcjom i identycznościowym schematom.
źródło opisu: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2006
źródło okładki: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2006
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.

Opinie czytelników (17)
Pokaż tylko oceny z treścią
zobacz kolejne z 7
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.