Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

A zabawa trwała w najlepsze. Życie kulturalne w okupowanym Paryżu

Tłumaczenie: Piotr Tarczyński
Seria: Sfery
Wydawnictwo: Świat Książki
7 (40 ocen i 6 opinii) Zobacz oceny
10
2
9
1
8
7
7
16
6
13
5
1
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
And the show went on
data wydania
ISBN
9788377991381
liczba stron
448
słowa kluczowe
kultura, okupacja, Paryż, zabawa, życie
język
polski
dodała
Versatile

Riding, były korespondent "New York Timesa" opisuje życie paryskich elit kulturalnych za czasów niemieckiej okupacji. Autor bez sentymentów opisuje moralne i artystyczne wybory tych, którzy w Paryżu zdecydowali się wówczas zostać i stanąć przed dylematami: czy stawić opór, czy kolaborować, czy znaleźć trzecią drogę. Czytelnik dowie się jakie postawy przyjęli m.in. słynny wydawca Gaston...

Riding, były korespondent "New York Timesa" opisuje życie paryskich elit kulturalnych za czasów niemieckiej okupacji. Autor bez sentymentów opisuje moralne i artystyczne wybory tych, którzy w Paryżu zdecydowali się wówczas zostać i stanąć przed dylematami: czy stawić opór, czy kolaborować, czy znaleźć trzecią drogę. Czytelnik dowie się jakie postawy przyjęli m.in. słynny wydawca Gaston Gallimard, piosenkarz Maurice Chevalier czy pisarz Robert Brasillach. 14 czerwca 1940 roku niemieckie czołgi wkroczyły do cichego i spokojnego Paryża. Osiem dni później poniżona Francja poniosła porażkę i znalazła się pod obcą okupacją. Nad miastem powiewała swastyka, miasto było zniszczone, jednak za jakiś czas wrócił pewien rodzaj normalności. Ponownie otwarte zostały teatry, kina, opery i kluby nocne. Książka rzuca światło na ten krytyczny moment XX-wiecznej historii kultury w Europie, koncentruje się na tym, czy artyści i pisarze mają szczególny obowiązek, aby pokazać moralne przywództwo w chwilach narodowej traumy.

 

źródło opisu: Wydawnictwo Świat Książki, 2012

źródło okładki: http://www.swiatksiazki.pl/

pokaż więcej

Brak materiałów.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
pokaż wszystkie
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (292)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 927
bibliofilka | 2012-12-03
Na półkach: Przeczytane, Posiadam

W latach międzywojennych, kiedy to Europie liczono straty i zabliźniały się rany po I wojnie światowej oraz rodziły się nowe ideologie, w których ograniczano wolność artystyczną intelektualną - Paryż wciąż lśnił jako ikona kultury. Był ulubionym miejscem elit: arystokracji i milionerów kupujących dzieła sztuki, chadzających na wyścigi konne w Lasku Bulońskim, na pokazy mody Coco Chanel czy do opery. Z całej Europy i obu Ameryk przybywali tu malarze, pisarze, muzycy i tancerze. Szukali najczęściej seksualnej wolności, uciekając przed dyktaturami, ale przede wszystkim z nadzieją na zdobycie inspiracji i sławy. Paryż dzięki Akademii Francuskiej oferował oświecenie i podniosłość, jak i rozrywki na Moulin Rouge.

Trudno się dziwić, że kiedy niemiecka armia wkroczyła 14 czerwca 1940 roku do Paryża, to nie napotkała oporu. Patrząc na wcześniejsze życie społeczne i kulturalne to szokiem może być zupełny brak zainteresowania wielkimi zbrojeniami i rosnącymi ambicjami terytorialnymi ...

książek: 36511
Muminka | 2015-06-26
Przeczytana: 24 czerwca 2015

bardzo obszerna, wyczerpująca temat "dziwnej wojny", rządów Viohy i niemieckiej okupacji Francji pozycja. Nagromadzenie faktów, dat, nazwisk trochę utrudnia d=odbiór. najlepsze jest rozbicie lektury na poszczególne rozdziały. Poznajemy życie artystyczne i kulturalne Francji pod butem Hitlera. marionetkowy rząd kontra liczący 10% populacji ruch oporu. Flirty francuskich pisarzy, artystów, aktorów, kompozytorów z okupantem, różne odcienie kolaboracji. Oprócz ego sylwetki niezłomnych jak Camus, Nemirovsky, Cendrars. Doskonałe uzupełnienie biografii Berlina, bo mamy zazębienie niektórych wątków. Udokumentowana grabież francuskich dzieł sztuki, w tym sylwetka Marie Holland i prawdziwa historia alianckiej agendy odzyskującej skradzione płótna i rzeźby.

książek: 2546
joly_fh | 2013-02-14
Przeczytana: 14 lutego 2013

Francja początku XX wieku była przede wszystkim kulturalną stolicą świata. Hitler miał na tym punkcie kompleksy: pisarstwo, malarstwo, teatr, film, moda – to Francja dominowała we wszystkich tych dziedzinach, jedynie może w muzyce Niemcy mogli pochwalić się dokonaniami większymi, niż Francuzi. Dlatego nazistom zależało bardziej na zduszeniu francuskiej kultury, niż zrównaniu tego kraju z ziemią. Czy to się udało? Co robili podczas wojny twórcy tacy jak Camus, Sartre, Aragon, Maurice Chevalier, Edith Piaf, Jean Cocteau, Coco Chanel, Picasso, Matisse, Max Ernst i wielu innych? Alan Riding kreśli przekrojowy obraz wojennej Francji, wcale dla niej niepochlebny. Militarnie rzeczywiście Francja została pokonana. Francuzi podczas II wojny światowej nie popisali się ani odwagą, ani strategią wojskową - od artystów wszak trudno oczekiwać zbrojnego powstania.
Strategie przetrwania były różne. Byli tacy wśród francuskich twórców, którzy jawnie kolaborowali, wliczając w to „wycieczki” do...

książek: 360
Mateusz | 2015-06-24
Na półkach: Przeczytane, Posiadam

Interesująca książka. To pierwszy tytuł o tej tematyce, jaki przeczytałem, dlatego nie podejmuję się ocenić jej na tle innych pozycji podejmujących podobne zagadnienie. Niemniej, przedstawione fakty w ciekawy sposób kreślą francuską rzeczywistość okresu II wojny światowej, relacje na linii Paryż-Berlin i Vichy-Berlin oraz działalność artystyczną twórców działających na terenie Francji. Polecam, czas poświęcony lekturze na pewno nie będzie czasem straconym.

książek: 152
masia | 2017-09-22
Na półkach: Przeczytane

Francuzom chętnie przykleja się etykietkę kolaborantów, choć tego typu ocena postawy tego narodu w czasie drugiej wojny światowej wydaje się ogromnym uproszczeniem. Potwierdza to książka Ridinga, wolna od uprzedzeń i uproszczonych sądów. Bonusem jest cena tej książki, ostatnio wręcz okazyjna.

książek: 2181
zacofany-w-lekturze | 2013-05-27
Na półkach: Przeczytane

http://www.zacofany-w-lekturze.pl/2013/05/kultura-czasow-okupacji.html

książek: 121
Lolita | 2017-10-04
Na półkach: Przeczytane
książek: 205
mr_MR | 2017-06-06
Na półkach: Przeczytane
książek: 19
JackSparrowPirate | 2017-05-15
Na półkach: Posiadam, Przeczytane
książek: 120
LizKa | 2017-04-11
Na półkach: Przeczytane, Reportaż
Przeczytana: 14 września 2013
zobacz kolejne z 282 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
  • Szekspir
    Szekspir
    Alan Riding, Leslie Dunton-Downer
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd