Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej

Wydawnictwo: Semper
10 (1 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
1
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
978-83-7507-104-7
liczba stron
243
słowa kluczowe
Tatarzy, oświata, religia
kategoria
historia
język
polski
dodał
Zenon

Tatarzy w okresie międzywojennym stanowili jedną z najmniejszych grup wyznaniowych, wobec której rząd stosował odrębną politykę oświatową. Potomkowie Tatarów z kipczackiej grupy językowej, którzy przybyli na tereny Wielkiego Księstwa Litewskiego pod koniec XIV w., pomimo wpływów chrześcijańskich i znacznego zasymilowania z kulturą dominującą utrzymali poczucie swej odrębności religijnej i...

Tatarzy w okresie międzywojennym stanowili jedną z najmniejszych grup wyznaniowych, wobec której rząd stosował odrębną politykę oświatową. Potomkowie Tatarów z kipczackiej grupy językowej, którzy przybyli na tereny Wielkiego Księstwa Litewskiego pod koniec XIV w., pomimo wpływów chrześcijańskich i znacznego zasymilowania z kulturą dominującą utrzymali poczucie swej odrębności religijnej i etnicznej, stając się perłą polskiego Orientu i stanowiąc przykład grupy o wielowymiarowej tożsamości. Osiedlający się Tatarzy przenieśli na ziemie Litwy swój tradycyjny podział społeczny oparty na systemie rodowo-plemiennym, gminie religijnej oraz organizacji wojskowej.

SPIS TREŚCI

Wstęp

Rozdział I. Tatarskie tradycje oświatowe (od XVIII do pocz. XX w.)
1. Petersburg jako środowisko wychowawcze i naukowe społeczności tatarskiej
2. Działalność oświatowa Tatarów na Wschodzie Europy

Rozdział II. Charakterystyka Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej
1. Demografia społeczności tatarskiej w Drugiej Rzeczypospolitej
2. Struktura wiekowa i zawodowa Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej
3. Ustawy regulujące działalność kulturalno-oświatową Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej

Rozdział III. Kształcenie religijne społeczności tatarskiej w Drugiej Rzeczypospolitej
1. Znaczenie wykształcenia w kontekście religii muzułmańskiej
2. Tradycyjne nauczanie religii (szkółki religijne)
3. Nauka religii w szkołach Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego
4. Podręczniki do nauki religii muzułmańskiej
5. Kształcenie religijne poza granicami Drugiej Rzeczypospolitej
a. Uniwersytet Al-Azhar w Kairze
b. Religijne szkoły średnie w Jugosławii
6. Kształcenie nauczycieli religii muzułmańskiej

Rozdział IV. Tatarzy w szkołach Drugiej Rzeczypospolitej
1. Próba tworzenia własnej powszechnej szkoły muzułmańskiej
2. Poziom wykształcenia tatarskiego w latach 20. XX w.
3. Wyrównywanie poziomu wykształcenia
4. Tatarzy w szkołach powszechnych Drugiej Rzeczypospolitej
5. Tatarzy w szkołach średnich Drugiej Rzeczypospolitej
6. Tatarzy w szkołach prywatnych Drugiej Rzeczypospolitej
7. Tatarzy w szkołach wyższych Drugiej Rzeczypospolitej

Rozdział V. Działalność Związku Kulturalno-Oświatowego Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej
1. Struktura i zasady funkcjonowania Związku Kulturalno-Oświatowego Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej
2. Działalność Rady Centralnej Związku Kulturalno-Oświatowego Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej
3. Wileński oddział Związku Kulturalno-Oświatowego Tatarów RP jako główny inicjator działalności oświatowej Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej (odczyty i wystąpienia; biblioteka)
4. Działalność Koła Młodzieży Tatarskiej w Wilnie
a. Współpraca z ośrodkami wschodoznawczymi oraz wileńskim oddziałem ZKOTRP
b. Praca Koła Młodzieży Tatarskiej na prowincji (w ośrodkach zamiejscowych)
c. Tymczasowa Rada Centralna Koła Młodzieży Tatarskiej
5. Działalność oddziałów Związku Kulturalno-Oświatowego Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej
a. Biblioteki
b. Świetlice
c. Zespoły artystyczne
d. Zabawy i bale tatarskie

Rozdział VI. Inne formy oświaty tatarskiej w Drugiej Rzeczypospolitej
1. Prasa tatarsko‑muzułmańska
a. „Rocznik Tatarski”
b. „Życie Tatarskie”
c. „Przegląd Islamski”
d. Inne czasopisma
2. Tatarskie Oddziały Związku Strzeleckiego

Rozdział VII. Znaczenie oświaty w społeczności tatarskiej – próba tworzenia tatarskiej ideologii wychowawczej

Zakończenie
Bibliografia
Summary
Резюме
Aneksy
Indeks nazwisk

 

źródło opisu: http://semper.istore.pl/pl,product,15511116,oswiat...(?)

źródło okładki: http://semper.istore.pl/pl,product,15511116,oswiat...»

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 35
Zenon | 2012-09-23
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 23 września 2012

Bardzo ciekawa książka o mniejszości etnicznej z Podlasia

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej

Po przeczytaniu ,,Miodowej pułapki'' Unni Lindell, która srodze mnie wynudziła, postanowiłem przeczytać coś bardziej rozrywkowego, tusząc, że ,,Prześ...

zgłoś błąd zgłoś błąd