Przez drogi i bezdroża. Podróż po nowych Chinach

Tłumaczenie: Jakub Jedliński
Seria: Reportaż
Wydawnictwo: Czarne
7,05 (224 ocen i 30 opinii) Zobacz oceny
10
4
9
18
8
43
7
93
6
55
5
9
4
2
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788375364972
liczba stron
504
język
polski
dodała
Ag2S

Latem 2001 roku Peter Hessler, wieloletni korespondent "New Yorkera", nie bez trudu zdobył chińskie prawo jazdy, a następnie ruszył w podróż przez Kraj Środka, by obserwować zmiany, jakie zaszły w Chinach dzięki rozwijającemu się przemysłowi motoryzacyjnemu i szeroko zakrojonej akcji budowy dróg. Na jego oczach niemal zupełnie wyludniona wioska niedaleko Pekinu przekształciła się w ciągu kilku...

Latem 2001 roku Peter Hessler, wieloletni korespondent "New Yorkera", nie bez trudu zdobył chińskie prawo jazdy, a następnie ruszył w podróż przez Kraj Środka, by obserwować zmiany, jakie zaszły w Chinach dzięki rozwijającemu się przemysłowi motoryzacyjnemu i szeroko zakrojonej akcji budowy dróg. Na jego oczach niemal zupełnie wyludniona wioska niedaleko Pekinu przekształciła się w ciągu kilku lat w prosperujące centrum turystyczne. Był też świadkiem zakładania specjalnych stref ekonomicznych, w których bez przeszkód rozwija się prywatny przemysł. Wszędzie, gdzie dotrą państwowe autostrady, jak grzyby po deszczu wyrastają fabryki guzików, butów czy usztywniaczy do biustonoszy.

Jednak podróże Hesslera to nie tylko opis zmieniającego się krajobrazu Chin, ale także opowieść o ludziach poznanych w drodze: o autostopowiczkach jadących do rodziców, którzy zostali na wsi, o starcach, którzy jako jedyni nie wyjechali z opuszczonych osad, o początkujących biznesmenach marzących o rozkręceniu własnego interesu i robotnikach migrujący w poszukiwaniu lepszych warunków życia.

Peter Hessler z niezwykłą zręcznością opisuje zmieniający się krajobraz rolniczego państwa, które niegdyś skryło się przed obcymi za Wielkim Murem, a teraz buduje fabryki i drogi, by ściągnąć ich do siebie.

 

źródło opisu: Czarne, 2013

źródło okładki: czarne.com.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Oficjalna recenzja
Bartek książek: 64

Made in China

Peter Hessler, amerykański pisarz i dziennikarz spędził w Chinach szmat czasu, mając możliwość obserwowania najbardziej niebywałego wzrostu gospodarczego w historii świata, któremu towarzyszyła wielka migracja ludności z terenów wiejskich do miast. Z jego doświadczenia powstała książka, która porusza trzy niesłychanie ważne kwestie we współczesnej historii Państwa Środka – Wielki Mur, życie na wsi oraz powstanie prywatnych fabryk. Autor, dzięki swej znajomości obyczajów i języka, pokazuje obraz kraju w sposób niezwykle realistyczny, ciekawy i wciągający.

Książka składa się z trzech części; pierwsza mówi o podróży śladem Wielkiego Muru – która pokazuje poziom migracji, oczekiwania i nadzieje związane z państwem, w którym przyszło mieszkańców Chin żyć. Rozdział ten porusza także kwestie podziałów ludności ze względu na miejsce ich urodzenia – w kraju o tak dużym zróżnicowaniu etnicznym, gdzie ludzie z terenu całej Azji znajdywali swój dom, jest to aspekt niebywale istotny. Niepoślednią rolę w życiu chińczyków zajmuje też Wielki Mur, choć jego postrzeganie jest całkowicie odmienne od tego, do czego przyzwyczajeni są choćby Europejczycy. Podróż wzdłuż największej budowli Chin, to też niezwykła historia motoryzacji. Boom gospodarczy bowiem niezwykle wpłynął na rozwój infrastruktury drogowej, a ta na zwiększone zainteresowanie samochodami przez przeciętnego chińczyka. Spojrzenie na ten kraj z perspektywy kierownicy jest niebywale interesujące, a sytuacje drogowe mogą wzbudzić...

Peter Hessler, amerykański pisarz i dziennikarz spędził w Chinach szmat czasu, mając możliwość obserwowania najbardziej niebywałego wzrostu gospodarczego w historii świata, któremu towarzyszyła wielka migracja ludności z terenów wiejskich do miast. Z jego doświadczenia powstała książka, która porusza trzy niesłychanie ważne kwestie we współczesnej historii Państwa Środka – Wielki Mur, życie na wsi oraz powstanie prywatnych fabryk. Autor, dzięki swej znajomości obyczajów i języka, pokazuje obraz kraju w sposób niezwykle realistyczny, ciekawy i wciągający.

Książka składa się z trzech części; pierwsza mówi o podróży śladem Wielkiego Muru – która pokazuje poziom migracji, oczekiwania i nadzieje związane z państwem, w którym przyszło mieszkańców Chin żyć. Rozdział ten porusza także kwestie podziałów ludności ze względu na miejsce ich urodzenia – w kraju o tak dużym zróżnicowaniu etnicznym, gdzie ludzie z terenu całej Azji znajdywali swój dom, jest to aspekt niebywale istotny. Niepoślednią rolę w życiu chińczyków zajmuje też Wielki Mur, choć jego postrzeganie jest całkowicie odmienne od tego, do czego przyzwyczajeni są choćby Europejczycy. Podróż wzdłuż największej budowli Chin, to też niezwykła historia motoryzacji. Boom gospodarczy bowiem niezwykle wpłynął na rozwój infrastruktury drogowej, a ta na zwiększone zainteresowanie samochodami przez przeciętnego chińczyka. Spojrzenie na ten kraj z perspektywy kierownicy jest niebywale interesujące, a sytuacje drogowe mogą wzbudzić śmiech i przerażenie przeciętnego czytelnika.

Część druga opowiada o życiu na wsi, której mimo wieloletniego zacofania i stagnacji, nie ominęły jednak ustrojowe i społeczne zmiany. Autor spędził na chińskiej prowincji wiele lat swego życia, obserwując zmiany w mentalności ludności ją zamieszkującej – od sposobu postrzegania własnej osoby, poprzez rolę kobiet i dzieci w codziennym życiu, po wkraczanie – czasem dość nagłe – wielkiego miasta na tereny rolne. Ten rozdział pokazuje także wielka niezłomność ludzi, którym przyszło żyć w czasach niesłychanego wzrostu gospodarczego – należy bowiem mieć na uwadze, że początkowo dotyczył on tylko miast; wsie dalej żyły swoim rytmem związanym z porami roku.

Ostatni rozdział skupia się na roli prywatnych inwestorów, właścicieli fabryk, w zmianach, jakie dokonały się przed niespełna 7 laty w Chinach. Hessler zaznajomił się z właścicielami fabryki produkującej części do kobiecej konfekcji bieliźnianej, dzięki czemu miał okazję obserwować rozwój małej przedsiębiorczości z wszystkimi jej plusami i minusami. To tez historia, która pokazuje, jak elastyczni są mieszkańcy Chin, jeśli chodzi o podejście do wykonywanego zawodu.

Elementem wiążącym wszystkie te opowieści jest samochód. Peter Hessler bowiem używa go nie tylko jako środka lokomocji, ale też, a może przede wszystkim, jako odnośnika do codziennego życia chińczyków. Samochód bowiem jest nie tylko maszyną służącą przemieszczaniu – jest też synonimem status, roli i miejsca w społeczeństwie.

„Przez drogi i bezdroża” to niesłychanie ciekawa i wciągająca lektura, dzięki której czytelnik w znacznym stopniu zrozumie to, czego świadkiem jest w swoim codziennym życiu. Zrozumie bowiem jedno – za sprawą czego większość kupowanych produktów nosi napis „Made in China”.

Bartek `barneej` Szpojda

pokaż więcej

Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
Powiązane treści
Wakacyjne lektury

Co roku początek wakacji sprawia, że zaczynam planować wakacyjne lektury. Robiłam to jako dziecko – pierwszego dnia wakacji układałam stosik książek, które miałam zamiar przeczytać w nadchodzących tygodniach. Często zaraz po odebraniu świadectwa szłam do biblioteki osiedlowej, żeby zaopatrzyć się w nowe lektury.


więcej
Nominacje do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego 2014

Znamy dziesiątkę nominowanych do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki. Wśród nominowancyh znalazło się 5 autorów z Polski: Wojciech Jagielski, Maciej Wasielewski, Filip Springer, Dionisios Sturis i Jolanta Krysowata.


więcej
więcej powiązanych treści
zgłoś błąd zgłoś błąd