Symbol i forma. Przemiany w malarstwie polskim od 1880 do 1939

Wydawnictwo: Bosz
8,5 (10 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
4
9
1
8
2
7
2
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
978-83-7576-033-0
liczba stron
176
kategoria
sztuka
język
polski
dodała
surrealice

Książka jest zborem tekstów eseistycznych o polskiej sztuce zilustrowanym wybranymi dziełami. Dotyka tematu, który był przedmiotem wielokrotnych prezentacji, ukazuje jednak polską scenę malarską przełomu XIX i XX wieku aż do wybuchu II wojny światowej nie jako kontradykcję tradycji i nowoczesności, lecz jako dialog dwóch pokoleń artystów, którzy ukształtowali naszą artystyczną tożsamość. Od...

Książka jest zborem tekstów eseistycznych o polskiej sztuce zilustrowanym wybranymi dziełami. Dotyka tematu, który był przedmiotem wielokrotnych prezentacji, ukazuje jednak polską scenę malarską przełomu XIX i XX wieku aż do wybuchu II wojny światowej nie jako kontradykcję tradycji i nowoczesności, lecz jako dialog dwóch pokoleń artystów, którzy ukształtowali naszą artystyczną tożsamość. Od Matejki do Witkacego, od Jacka Malczewskiego do Władysława Strzemińskiego - przebiegały prądy przemian, z perspektywy lat coraz bardziej spójne, coraz mniej przeciwstawne. Polski pansymbolizm, myślenie formą i znaczeniem, poezją i kolorem - choć czerpał z europejskiej moderny - zyskał kształt, którego unikatowość doceniamy na tle innych arcydzieł dwudziestowiecznej Europy. Dzisiaj, w okresie ponownej ekspansji polskiej sztuki (głównie malarstwa), może warto zwrócić się ku źródłom symboli, którymi stale żyjemy.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (1)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 927
Karolina Kułakowska | 2018-07-26
Przeczytana: 26 lipca 2018

"Symbol i forma" to zbiór tekstów eseistycznych
o malarstwie polskim w latach 1880-1939.
W tym wypadku warto "ocenić książkę po okładce",
ponieważ obie są równie atrakcyjne :). Nie ukrywam,
że piękny obraz Edwarda Okunia jako pierwszy
przyciągnął moją uwagę i sprawił, że chętniej
zajrzałam do środka.
Koniec XIX wieku, to czas, który jest mi szczególnie
bliski estetycznie, toteż chętnie przeczytałam eseje
na temat obrazów między innymi Witolda Wojtkiewicza.
Co ważne - napisane są prostym językiem, a więc każdy,
nawet osoba bez większego przygotowania plastycznego,
sporo z nich wyniesie. Co jeszcze? Konrad Krzyżanowski
- artysta, którego dopiero w trakcie czytania "odkryłam",
a którego obraz "Portret żony artysty z kotem" absolutnie
mnie zaczarował i wcisnął w ziemię.
Reasumując - szczerze mogę polecić każdemu, zarówno osobie
zajmującej się sztuką, jak również laikowi.

Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd