Psychologia w Szkole, nr 1 / 2012. Lekcje psychologii

Wydawnictwo: Charaktery
8,5 (2 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
1
8
1
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
1731836X
słowa kluczowe
Charaktery, szkoła, psychologia
kategoria
czasopisma
język
polski
dodał
A--

Będziemy zmieniać „Psychologię w Szkole”. Chcemy, aby ostatni tegoroczny numer, który ukaże się pod koniec listopada, był już całkowicie nowym pismem pod znanym Państwu tytułem: pismem skoncentrowanym na psychologii, zawierającym jak najwięcej praktycznych wskazań i podpowiedzi. Będziemy przekonywać, że we współczesnej szkole psychologia jest niezbędna wszystkim, którym leży na sercu dobro...

Będziemy zmieniać „Psychologię w Szkole”. Chcemy, aby ostatni tegoroczny numer, który ukaże się pod koniec listopada, był już całkowicie nowym pismem pod znanym Państwu tytułem: pismem skoncentrowanym na psychologii, zawierającym jak najwięcej praktycznych wskazań i podpowiedzi.

Będziemy przekonywać, że we współczesnej szkole psychologia jest niezbędna wszystkim, którym leży na sercu dobro edukacji: nauczycielom, rodzicom, uczniom.

Szczególny nacisk położymy na dwie sprawy: pokonywanie agresji i kształcenie ku dobru.

Psychologia dostarcza mnóstwa wiedzy i praktycznych narzędzi, które dobrze wykorzystane pozwolą wychować uczniów na ludzi asertywnych i empatycznych, życzliwych wobec innych i wrażliwych na ich troski, potrafiących stanowczo, ale bez agresji chronić siebie i najbliższych.

LEKCJE PSYCHOLOGII
W 2009 roku przedstawiłam dyrekcji Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Tarnowie projekt stworzenia klasy psychologicznej i program nauczania psychologii. Uczę psychologii trzeci rok i wygląda na to, że jeszcze długo uczniów mi nie zabraknie - pisze Paula Pilarska.

DZIECI WRACAJĄ ZE ŚWIATA
Mali Polacy, wracający do kraju po latach spędzonych za granicą czy nawet tam urodzeni, potrzebują czasu, żeby odnaleźć się w polskich realiach. Najbardziej mogą im pomóc nauczyciele - uważa prof. Halina Grzymała-Moszczyńska.

SZKOŁA - MIEJSCE DLA WIELU KULTUR
Różnorodność nie jest abstrakcyjnym pojęciem, lecz bogactwem kulturowym doświadczanym na co dzień - podczas podróży, spotkań z obcokrajowcami, nauki języków obcych, oglądania telewizji, surfowania w Internecie, słuchania muzyki, oglądania filmów, czytania książek... - piszą Marie Rose Moro i Joanna Peiron.

SIŁA OCZEKIWAŃ
Oczekiwania nauczycieli mają wyraźny wpływ na osiągnięcia uczniów. Ponad 40 lat temu dowiedli tego Robert Rosenthal i Lenore Jacobson w eksperymencie, który przeszedł do historii psychologii pisze Przemysław Bąbel.
O POCZUCIU WŁASNEJ WARTOŚCI
Wysoka samoocena jest nam wręcz niezbędna do dobrego życia. Ale musi być uzasadniona - pisze Hanna Hamer.

TRAUMA LECZONA MUZYKĄ
Te dzieci bezsilnie patrzyły na straszną śmierć swoich najbliższych. Przez dziesięć lat nie miały komu opowiedzieć o swoich przeżyciach. Dopiero my dałyśmy im taką możliwość – opowiada muzykoterapeutka Beata Shyaka.
GDY DZIECKO TRACI KOGOŚ BLISKIEGO
Z dziećmi trzeba otwarcie rozmawiać o śmierci bliskich im ludzi, nie mamić obietnicami rychłego powrotu albo wizją szybkiego spotkania. Okłamywanie dziecka jedynie pogarsza jego sytuację psychiczną - pisze Ewa Chalimoniuk.

KLASA W ŻAŁOBIE
Jak nauczyciel może pomóc uczniowi, który stracił kogoś bliskiego? Co może zrobić, kiedy klasa pogrąża się w rozpaczy po stracie kolegi lub koleżanki? - zastanawia się Piotr Żak.

CZEGO BOJĄ SIĘ MATURZYŚCI
Uczelnie wyższe i rynek pracy to dziś dwa zupełnie odrębne światy. Wygląda na to, że ten fakt najlepiej rozumieją... maturzyści. Władze uczelni nie chcą albo nie potrafią tej rozbieżności dostrzec - pisze Tomasz Kozłowski.

ZALECENIA W KWESTII UCZENIA
Nauczyciel decyduje o tym, czego się uczyć, zaś uczeń o tym, jak się uczyć. Ale nauczyciel może i powinien pokazać uczniowi różne metody uczenia się, podsuwane przez psychologię - piszą Maria Ledzińska i Ewa Czerniawska.

DROGA DO WYCHOWANIA
Żeby wychowanie było skuteczne, nie wystarczy stworzenie przez nauczyciela spójnego systemu celów, treści i metod wychowawczych. Ten system musi uwzględniać potrzeby i możliwości uczniów, nie może też być oderwany od programu wychowawczego szkoły - pisze Dorota Pankowska.

SZWEDZKI BUFET EDUKACJI
Oferta edukacyjna dla nauczycieli jest bogata, barwna i wielosmakowa- każdy może coś wybrać dla siebie - pisze Bogusław Śliwerski.

PRAWA RODZICÓW
Wbrew pozorom rodzice mają ogromne możliwości wpływu na proces wychowawczy w szkole. Tylko kto o nich wie? I jak je wykorzystywać dla dobra uczniów, nauczycieli i samych rodziców? - zastanawia się Bogusław Śliwerski.

SZCZEGÓLNI PARTNERZY SZKOŁY
Rodzice stają się partnerami szkoły wówczas, gdy mogą mieć rzeczywisty, a nie jedynie fikcyjny i pokazowy, wpływ na sposób funkcjonowania szkoły, gdy mogą współdecydować o najważniejszych dla całej szkolnej społeczności sprawach - pisze Krystyna Starczewska.

CO UMIEJĄ DZIECI I DLACZEGO
Szkoły wielkomiejskie wcale nie pracują lepiej od tych w małych miejscowościach czy na wsiach. Mają lepsze wyniki, bo w dużych miastach jest znacznie więcej dobrze wykształconych rodziców - pisze Małgorzata Żytko.

RODZIC, CZYLI DOMOWY NAUCZYCIEL
Uczniowie zdecydowanie częściej szukają pomocy u rodziców niż u nauczycieli, choć to ci drudzy mają kompetencje, aby rozwiązywać ich trudności edukacyjne - pisze Agnieszka Konieczna.

OSOBISTY OPIEKUN UCZNIA
Kim jest tutor: pomocnikiem wychowawcy klasy, drugim wychowawcą? A może kimś zupełnie innym? Czy może zastąpić rodziców? Komu jest potrzebny i do czego? - zastanawia się Adrianna Sarnat-Ciastko i Mariusz Budzyński.

HURRA, BŁĄD!, CZYLI DOMOWY MODEL EDUKACJI JĘZYKOWEJ
Jeśli uda mi się porozumieć w obcym języku, to odnoszę sukces zupełnie niezależnie od tego, jak bardzo ten język kaleczę. Lingwistyczna jakość tej wypowiedzi nie ma żadnego znaczenia - pisze Grzegorz Śpiewak.

POCHWAŁA LENISTWA, CZYLI CO DRZEMIE W DRZEMCE
Jeśli biegniesz - zwolnij, jeśli idziesz - zatrzymaj się, jeśli stoisz - usiądź, jeśli siedzisz - połóż się, a jeśli już leżysz, najlepiej zaśnij - pisze Maciej Karwowski.

 

źródło opisu: www.charaktery.eu/psychologia_w_szkole/2012/01/

źródło okładki: www.charaktery.eu/psychologia_w_szkole/2012/01/

pokaż więcej

Brak materiałów.

Mogą Cię również zainteresować

  • Nigdy więcej
  • Cukiernia Pod Amorem. Jedna z nas
  • Lhotse'89. Ostatnia wyprawa Jerzego Kukuczki
  • Mock. Golem
  • Pozwól mi kochać
  • Żyj pięknie Jak czerpać inspirację ze zmian, które przynosi los
  • Strażniczka
  • Córeczki
  • Psychoza
  • Siódmy element
  • Burze w mózgu. Opowieści ze świata neurologii
  • Wśród rekinów
  • Szczypta nadziei
  • Niewiarygodna wspinaczka
  • Kaligula. Wyznania szaleńca
  • Hajlajf. Czysta prawda o brudnej służbie
Nigdy więcej
Anna Zamojska

8,57 (7 ocen i opinii)
Cukiernia Pod Amorem. Jedna z nas
Małgorzata Gutowska-Adamczyk

8 (1 ocen i opinii)
Lhotse'89. Ostatnia wyprawa Jerzego Kukuczki
Elżbieta Piętak , Dariusz Piętak

8 (1 ocen i opinii)
Mock. Golem
Marek Krajewski

8,5 (2 ocen i opinii)
Pozwól mi kochać
Ilona Gołębiewska

9 (5 ocen i opinii)
Żyj pięknie Jak czerpać inspirację ze zmian, które przynosi los
Pema Chödrön

7 (2 ocen i opinii)
Strażniczka
Shannon Messenger

9 (2 ocen i opinii)
Córeczki
Adrian Bednarek

7,65 (37 ocen i opinii)
Psychoza
Robert Bloch

7,4 (817 ocen i opinii)
Siódmy element
Guido Sgardoli

0 (0 ocen i opinii)
Burze w mózgu. Opowieści ze świata neurologii
Suzanne O'Sullivan

8 (1 ocen i opinii)
Wśród rekinów
Nele Neuhaus

8 (1 ocen i opinii)
Szczypta nadziei
Agnieszka Olejnik

8 (1 ocen i opinii)
Niewiarygodna wspinaczka
Mark Synnott

8,67 (3 ocen i opinii)
Kaligula. Wyznania szaleńca
Michał Kubicz

8 (1 ocen i opinii)
Hajlajf. Czysta prawda o brudnej służbie
KAFIR , Łukasz Maziewski

0 (0 ocen i opinii)
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (0)
 Pokaż tylko oceny z treścią
Brak opinii. Napisz pierwszą opinię!
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd