Historia sztuki dla dzieci i rodziców. Rozmowy z Kajtkiem
- Kategoria:
- sztuka
- Wydawnictwo:
- Bukowy Las
- Data wydania:
- 2012-05-07
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-05-07
- Liczba stron:
- 528
- Czas czytania
- 8 godz. 48 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788362478187
Kajtek ma siedem lat i nie zna nazwisk wielkich mistrzów. Picasso może być dla niego bohaterem kreskówki, Rafael nazwą czekolady, natomiast rokoko kojarzy mu się – nie może być inaczej – z gdaczącą kurą. Niewiedza Kajtka jest jednak skarbem, dzięki któremu potrafi skrzywić się paskudnie i powiedzieć, że obrazy Picassa są do niczego, bo takie kanciaste, a Matisse namalował kobietę z zieloną twarzą. Zielona twarz zupełnie się Kajtkowi nie podoba.
Nie rozumie, ani dlaczego twarz jest zielona, ani dlaczego kobiety na obrazach Picassa wyglądają jak mężczyźni,
ani po co ktoś namalował na płótnie czarny kwadrat i wtedy sztuka przestała być ładna.
Właśnie w tej chwili, gdy Kajtek patrzy z mamą, autorką książki, na czarny kwadrat, zaczynają się rozmowy
z Kajtkiem, składające się na Historię sztuki dla dzieci
i rodziców, dzięki którym mogą oni wspólnie odkryć tajemnicę sztuki, zrozumieć, jaka była kiedyś i dlaczego tak bardzo zmieniła się ostatnio. Historia sztuki dla dzieci
i rodziców nie jest więc zwykłym podręcznikiem. Owszem, zawiera wiedzę i jeśli ktoś jej szuka, nie rozczaruje się. Zawiera jednak coś więcej niż tylko wykłady o sztuce. Także spojrzenie dziecka, które nie boi się pytać, oceniać i nie zgadzać, gdy mu się w sztuce coś nie podoba. A nie podoba mu się bardzo wiele. Takiej konfrontacji jeszcze nie było.
Zapraszamy do obejrzenia filmu o "Historii szuki dla dzieci i rodziców"
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Sztuka bez sztuczności
W dzieciństwie marzyłam o przeczytaniu takiej właśnie książki – napisanej z humorem, skierowanej do dzieci a jednocześnie przekazującej wiedzę o sztuce w sposób rzetelny, ale nie sztywny. Chciałam by ktoś pomógł mi zrozumieć, skąd się wziął taki lub inny styl, skąd te nagłe zmiany i dlaczego wydaje się, że pewne elementy się powtarzają po upływie dziesięcioleci a nawet wieków. Jeśli też szukaliście takich odpowiedzi, na pewno znajdziecie je (a także inne) w tym tomie, który z nawiązką spełnił moje lekturowe marzenia dziecięce.
Mamy bowiem przyjemność przeczytać fachowy podręcznik w lekkiej formie: często jest to dialog mamy i 7-letniego syna Kajtka, czasem opowieść mamy a czasem chłopca. Ogromnym atutem takie formy przedstawianych treści jest przestrzeń na dyskusję, na subiektywne oceny (co dla niektórych czytelników może być minusem), na preferencje osobiste dziecka i rodzica. Niektóre pomysły twórców wydają się bowiem Kajtkowi głupie, inne nieładne a jeszcze inne dziwne. Mamy więc okazję nie tylko śledzić różnicę zdań między dorosłym a dzieckiem, ale również między dwoma osobowościami. Świetnym pomysłem autorki było również twórcze podejście do omawianych tematów, co zaowocowało autorskim wersjami znanych obrazów w ujęciu Kajtka, np. jego wizja Wenus (odniesienie do sztuki prehistorycznej i „Wenus z Laussel”), czy interpretacja „Czarnego kwadratu” K. Malewicza. Ewa Jałochowska, autorka książki, przekazuje w niej oczywistą z pozoru prawdę, że o sztuce można z dzieckiem rozmawiać wszędzie – w domu podczas zabawy, na spacerze, na wakacjach podczas zwiedzania czy wreszcie w autobusie, w drodze ze szkoły. Bez wątpienia wymaga to wiedzy ze strony dorosłego, ale pomijając tę kwestię dziecko może być równorzędnym partnerem w rozmowie i aktywności twórczej ze względu na ogromną kreatywność i myślenie wolne od stereotypów i właściwego dorosłym dydaktyzmu.
W tym obszernym tomie zamieszczono wiele reprodukcji dzieł malarstwa, rzeźby czy architektury, ale nie są to wszystkie omówione w tekście. Lektura wymaga posiłkowania się własnymi albumami lub odpowiednimi stronami w Internecie – ja korzystałam z kompendium Marii Rzepińskiej „Siedem wieków malarstwa europejskiego” oraz albumów z reprodukcjami prac poszczególnych omawianych artystów. Wypada tylko żałować, że wydawca nie umieścił na końcu książki indeksu omawianych w niej dzieł. Znaleźć za to można indeks twórców, bardzo obszerną bibliografię, źródła ilustracji oraz źródła cytatów (brak za to w teście przypisów odsyłających). Na tle innych publikacji o sztuce dla dzieci ta pozycja wyróżnia się na pewno objętością i rozmachem tematycznym, jak również poważnym potraktowaniem czytelnika, zarówno dziecięcego, jak i dorosłego – autorka używa specjalistycznego słownictwa, które jej syn przyjmuje naturalnie, czasem dopytując się o znaczenie tego czy innego terminu. Książka z nawiązką spełniła pokładane w niej nadzieje, chociaż wg mnie zabrakło rozdziału o polskiej szkole plakatu czy iluminowaniu i ilustrowaniu książek, ale – co oczywiste – publikacja stanowi kompromis pomiędzy ogromem wiedzy o historii sztuki a przyzwoitą objętością książki, której ciężar nie przeszkadza w czytaniu, zwłaszcza młodemu czytelnikowi. Lektura ta dostarcza wiedzy, daje możliwość prezentowania własnych opinii, uczy szacunku do zdania innych, inspiruje do aktywności twórczej oraz daje impuls do dalszych poszukiwań.
Po lekturze nachodzą mnie również pytania o to, do jakiego stopnia wiedza rodziców i ich rozmowy z dziećmi determinują późniejsze wybory zawodowe czy hobbistyczne tych ostatnich. Jakkolwiek by jednak nie było, jedno jest pewne – jeśli dorośli, bez względu na zawód posiłkują się w różnych sytuacjach książkami, które używają w celach poznawczych, relaksacyjnych, terapeutycznych oraz wszystkich innych, to obserwujące ich dzieci wyciągną z tego odpowiednie wnioski, czego działania zaobserwujemy z zabawach naśladowczych a później w ich codzienności.
Jowita Marzec
Książka na półkach
- 79
- 29
- 14
- 6
- 4
- 3
- 2
- 2
- 2
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Historia sztuki dla dzieci i rodziców. Rozmowy z Kajtkiem
Dodaj cytat
Opinia
Nie wiadomo co z tą książką zrobić.Opowieść o dyskusjach i zabawach z dzieckiem na temat sztuki. Dla mnie informacje w 80% oczywiste więc nie zbyt chciało mi się to czytać. Dziecku się tego nie da przeczytać (próbowałem z 3 razy a lubią sztukę). Może jako pomysł na dyskusje z dzieckiem a może jakiś np 10 latek to sobie przeczyta? Trudno określić "target".
Nie wiadomo co z tą książką zrobić.Opowieść o dyskusjach i zabawach z dzieckiem na temat sztuki. Dla mnie informacje w 80% oczywiste więc nie zbyt chciało mi się to czytać. Dziecku się tego nie da przeczytać (próbowałem z 3 razy a lubią sztukę). Może jako pomysł na dyskusje z dzieckiem a może jakiś np 10 latek to sobie przeczyta? Trudno określić "target".
Pokaż mimo to