Player One
- Kategoria:
- fantasy, science fiction
- Cykl:
- Ready Player (tom 1)
- Tytuł oryginału:
- Ready Player One
- Wydawnictwo:
- Amber
- Data wydania:
- 2012-05-22
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-05-22
- Liczba stron:
- 416
- Czas czytania
- 6 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788324142729
- Tłumacz:
- Dariusz Ćwiklak
- Ekranizacje:
- Player One (2018)
- Tagi:
- oasis amerykańska sf wirtualny świat lata '80
- Inne
Wejdź do OASIS – globalnego wirtualnego świata 2044, w którym każdy może być tym, kim chce
Rok 2044. Kryzys zrujnował największe mocarstwa. W Ameryce ludzie głodują i zamarzają na ulicach. Miasta zamieniły się w osiedla slumsów i przyczep kampingowych.
Osiemnastoletni Wade ucieka od rzeczywistości i cały wolny czas spędza w OASIS, globalnym wirtualnym świecie, w którym każdy może być tym, kim chce. To internet nowej generacji, wszechobecna symulacja, gdzie można robić wszystko – żyć, uczyć się, bawić i kochać.
W OASIS jej twórca, ekscentryczny geniusz-multimiliarder Halliday, zakodował zagadki – kod do kolosalnej fortuny i absolutnej władzy. Miliony ludzi bezowocnie próbowały go złamać, by zdobyć nagrodę. I odkrywały nowe znaczenie ucieczki od rzeczywistości i pogoni za szczęściem, obsesyjnie studiując ikony Hallidaya – enigmatyczne wskazówki, których nie odczyta nikt, kto nie jest maniakiem gier, fi lmów i muzyki z lat 80. Nagle Wade odkrywa pierwszą zagadkę...
Cały świat patrzy, tysiące przyłączają się do gry – wśród nich potężni wirtualni gracze gotowi popełnić realne morderstwo, by przeszkodzić Wade’owi. Teraz Wade żeby przeżyć, musi wygrać. Ale żeby wygrać, musi porzucić doskonały wirtualny świat i stanąć twarzą w twarz z życiem i z miłością – w realu, z którego tak rozpaczliwie chciał uciec.
STAWKĄ JEST ŚWIAT.
CELEM – NAJWYŻSZA NAGRODA.
JESTEŚ GOTOWY?
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Kody nostalgii
Prześledźmy najpierw pewną analogię. Adam Mickiewicz ma 36 lat, kiedy wydaje w roku 1834 „Pana Tadeusza.” Akcja poematu dzieje się w latach 1811-1812. Autor opisuje fikcyjne Soplicowo, ale tak naprawdę rekonstruuje rzeczywistość, jaką poznał będąc czternastoletnim chłopcem.
Ernest Cline ma 39 lat, kiedy wydaje powieść „Player one.” Lwią część opowieści stanowią opisy poszukiwania „skarbu”, na którego trop można trafić, rozwiązując zagadki rozsiane w popkulturowej magmie lat 80-tych. Autor rekonstruuje więc świat, jaki zapamiętał, będąc nastolatkiem.
Do czego zmierzam? Konkluzja jest prosta. „Player One” to jeden wielki nostalgiczny hymn napisany ku chwale dni minionych. Ku czci ery spokojnego konsumpcjonizmu, w jakim pławiła się onegdaj Ameryka.
Fabuła jest starą jak świat (lub hollywoodzkie filmy akcji) historią młodzieńca, Parzivala, na którego barkach spoczywa los świata, w tym przypadku wirtualnego. Bohater walczy z drapieżnym Złym o władzę nad nieludzko rzeczywistą potężną symulacją komputerową zwaną OASIS – takim podrasowanym połączeniem Facebooka, Second Life i Bóg wie czego jeszcze... Po drodze nasz protagonista zabiega o uczucie pięknej dziewczyny, poznanej rzecz jasna w Sieci. Towarzyszy mu wierny, nieco złośliwy, wypróbowany w bojach, przyjaciel. A całość wieńczy przyjemny słodki happy end.
To właśnie fabuła jest w „Player One”, podobnie jak w operze, najmniej istotną częścią dzieła. Liczy się nade wszystko nastrój, dające się zaśpiewać melodie, wysublimowane tło. A amerykański autor scenografię odmalowuje fantastycznie – klimat lat 80-tych, bezpiecznej przystani, do której trafiają umęczone kryzysem wspomnienia czytelników, oddany jest perfekcyjnie. Ilość popkulturowych nawiązań, sugestii, odwołań jest oszałamiająca.
Przeszukując wraz z Parzivalem kolejne światy OASIS – symulacje oldschoolowych gier, klasycznych filmów dla młodzieży, japońskich animacji lub reklam płatków śniadaniowych – możemy poczuć ten sam dreszcz nostalgii, jaki musieli czuć czytelnicy „Pana Tadeusza,” odnajdując w nim choćby przepis na staropolski bigos.
Jasne, że można sięgnąć głębiej i dopatrywać się w „Player One” specyficznej powieści o dojrzewaniu. Swoistego bildungsroman 2.0, w którym bohater zyskuje kolejne doświadczenia, pokonując następujące po sobie poziomy trudności gry. Z drugiej strony można postawić zarzut, że ktoś, kto nie znał z autopsji opisywanej dekady lub nie wziął solidnych korepetycji z epoki pierwocin gier komputerowych i sielankowych seriali komediowych, może poczuć zamęt. Kotłowaninę pustych nazw i tytułów.
Jednak całość czyta się znakomicie. Głównemu bohaterowi nie sposób nie kibicować, bo i niegłupi to chłopak, ma szlachetne intencje i poczucie humoru momentami niczego sobie. Napięcie budowane jest stopniowo, ale konsekwentnie. Finał przewidywalny, choć niewymuszony. Czy trzeba czegoś więcej, by stworzyć hit wydawniczy i spokojnie czekać na ekranizację?
Na zakończenie dodam tylko, że jedna rzecz wciąż nie daje mi spokoju – czy gdyby podobna powieść powstała w Polsce, klucze do władzy absolutnej w rzeczywistości wirtualnej rozsiano by w takich filmach jak „Pan Kleks w kosmosie”? Być może...
Tomasz Fijałkowski
Oceny
Książka na półkach
- 2 552
- 2 130
- 640
- 196
- 92
- 49
- 44
- 32
- 32
- 27
Opinia
"Player one" to historia o wirtualnym świecie, gdzie wszystko jest możliwe. To świat, gdzie każdy może być kim chce, niezależnie od tego gdzie jest, ile ma lat oraz ile ma zasobów portfela (chociaż zdecydowanie łatwiej porusza się tym awatarom, które mają ich więcej). Jednym słowem OASIS stało się zastępczym światem o wiele lepszym niż szara rzeczywistość. Dla niektórych ludzi stała się wszystkim, co znali i mieli.
Głównym bohaterem jest Wade Watts, gdzie w wirtualnym świecie czynnie działa jako Parzival. Parzival jest awatrem o słabym poziomie mocy, kiedy umiera twórca OASIS i rozpoczyna się wielki konkurs Hallidaya. W konkursie, gdzie każdy ma równe szanse niezależnie od poziomu, a tylko największy fan i znawca gier/życia twórcy jest w stanie rozwiązać trzy zagadki i przejść próby trzech bram. Zwycięzca może być tylko jeden, który zostanie nowym szefem OASIS.
Wade jest sympatycznym, młodym chłopakiem pełnym marzeń, który jak każdy gracz w konkursie marzy o wygranej. Chłopak z pewnością ma smykałkę do gier i jest wielkim fanem Hallidaya. Pod wpływem spostrzegawczości i trochę szczęścia odnajduje drogę do pierwszej próby i jako pierwszy po pięciu latach bezowocnej walki pojawia się pierwszy gracz na tablicy i wtedy zaczyna się kolejna maniakalna fala poszukiwań jaja. Wtedy gra diametralnie przyspiesza, a złowieszcze klany i inni gracze nie cofną się przed niczym, aby po prostu wygrać.
Jakie próby czekają graczy w wielkie grze o jajo Hallidaya? Z kim zaprzyjaźni się Wade? I kto pokona wszystkie próby i zostanie nowym szefem OASIS, który może zmienić życie ludzi na lepszy lub gorszy byt?
Muszę przyznać, że zarówno film jak i książka wręcz mnie oczarowały. Ciągle jest pod wrażeniem tej wyjątkowej historii.
Wykreowany świat oraz wszystkie zawarte w niej wątki są niezwykle przemyślane, odpowiednio ze sobą połączone i razem tworzą wspaniałą, zgraną całość, która mnie do siebie przekonuje, zaczarowuje i całkowicie pochłania.
Myślę, że bardzo dobrze autor połączył teraźniejszość z przeszłością, gdzie przekabacił całą gamę ubiegłych lat, która może z początkiem przyprawić o niemały zawrót głowy. Jednak jest to warte wysiłku.
Ten świat jest po prostu wyjątkowy, gdzie awatara może ograniczać tylko jego własna wyobraźnia.
Z pewnością nie tylko Parzival, ale również Art3mis, Aech, Daito i Shoto oraz szef IOI tworzą ciekawych, inteligentnych, walecznych bohaterów, którzy od razu zyskują naszą uwagę, sympatie bądź pogardę.
Z pewnością oprócz niezwykłej historii, książka przekazuje nam wiele ukrytych problemów współczesnego świata. O tym, że jak łatwo jest uniezależnić się o wirtualnego, lepszego świata i stracić rozum, dla ideałów, które się tam spotyka. O tym jak łatwo przychodzi odizolować się od otoczenia i stracić kontakt z ludźmi i jednym słowem stać się samotnym, antyspołecznym dziwakiem na punkcie gier. Na szczęścia nasz bohater Wade ma w głowie trochę oleju i stara się wyważyć obydwa światy.
Podsumowując,
jest to wyjątkowy, nierealny świat, gdzie każdy może spełnić wszystkie swoje marzenia i stać się całkowicie nową istotą. Z drugiej strony jest to świat, gdzie istnieje mnóstwo zagrożeń, niebezpiecznych sfer i najmniejszy błąd może sprawić, że gracz straci awatara i swoje wirtualne życie.
Z pewnością to perełka dla maniaków starych gier RPG, jak również świetna, lekka i przyjemna odskocznia dla laików takich jak ja.
Bawiłam się przednio!
I jestem usatysfakcjonowana oraz oczarowana tą że niecodzienną pozycją, którą chcę polecić każdemu, który oczekuje czegoś innego i oryginalnego.
"Player one" to historia o wirtualnym świecie, gdzie wszystko jest możliwe. To świat, gdzie każdy może być kim chce, niezależnie od tego gdzie jest, ile ma lat oraz ile ma zasobów portfela (chociaż zdecydowanie łatwiej porusza się tym awatarom, które mają ich więcej). Jednym słowem OASIS stało się zastępczym światem o wiele lepszym niż szara rzeczywistość. Dla niektórych...
więcej Pokaż mimo to