Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Mimesis a teorie siedemnastowiecznej powieści francuskiej

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
7 (1 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
1
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
978-83-229-3226-1
liczba stron
348
język
polski
dodała
MaiTakeru

Pisma Platona, Arystotelesa i Horacego w znacznym stopniu ukształtowały świadomość artystyczną oraz estetyczną doktrynę klasycyzmu francuskiego. Jej fundamentem była koncepcja mimesis, rozumiana jako imitacja natury i imitacja starożytnych. Powieść należała do najbardziej dynamicznie rozwijających się gatunków literackich w siedemnastowiecznej Francji. Była również jednym z niewielu gatunków...

Pisma Platona, Arystotelesa i Horacego w znacznym stopniu ukształtowały świadomość artystyczną oraz estetyczną doktrynę klasycyzmu francuskiego. Jej fundamentem była koncepcja mimesis, rozumiana jako imitacja natury i imitacja starożytnych. Powieść należała do najbardziej dynamicznie rozwijających się gatunków literackich w siedemnastowiecznej Francji. Była również jednym z niewielu gatunków nieposiadających wytyczonych w antyku reguł. Istnienie gatunku nieskodyfikowanego było anomalią, nasuwająca pytania o relacje pomiędzy doktryną a gatunkiem niepodlegającym jej ograniczeniom, o stosunek do imitacji i swobody twórczej.
Próbom włączenia gatunku w obręb obowiązującej doktryny literackiej zawdzięczać należy rozwój siedemnastowiecznej myśli teoretycznej poświęconej powieści. W większości ówczesnych rozważań występują stałe punkty odniesienia, pozwalające krytykom na ocenę gatunku. Są to: stosunek do imitacji starożytnych jako zasady twórczości literackiej oraz do Arystotelesowskiej opozycji historia - mimesis oraz prawda - prawdopodobieństwo.

 

źródło opisu: http://www.wuwr.com.pl/index.php?page=shop.product...(?)

źródło okładki: http://merlin.pl/Mimesis-a-teorie-siedemnastowiecz...»

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (2)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 422
MaiTakeru | 2012-03-30
Na półkach: Przeczytane, We fragmentach

Dobra pozycja dla wszystkich zainteresowanych teorią literatury francuskiej czy samą literaturą francuską. Pierwsza część książki poświęcona jest omówieniu podejścia Platona, Arystotelesa i Horacego do poetyki, tak więc myślę, że miłośnicy antycznej umysłowości też będą zadowoleni - ja byłam. Z rozdziałów tych czytelnik wynosi dużo wiedzy nt tytułowej mimesis, ale także diegesis czy prawdziwego znaczenia słynnego cytatu z Horacego - "ut pictura poesis" .
Z głównej części, w której autorka zajmuje się teorią powieści w XVII-wiecznej Francji, przeczytałam jedynie rozdział o "Astrei" Honoré d'Urfégo, jednakże oceniam go jako ciekawy i domyślam się, że podobnie jest z resztą publikacji.
Polecam humanistycznym duszom! :)

książek: 925
panikot | 2012-11-17
Na półkach: Chcę przeczytać
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd