Katolicki komentarz biblijny
- Kategoria:
- religia
- Seria:
- Prymasowska Seria Biblijna
- Tytuł oryginału:
- New Jerome Biblical Commentary
- Wydawnictwo:
- Oficyna Wydawnicza Vocatio
- Data wydania:
- 2013-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-01-01
- Liczba stron:
- 2214
- Czas czytania
- 36 godz. 54 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788378292692
- Tłumacz:
- Krzysztof Bardski
Autorzy:
76 najwybitniejszych na świecie katolickich biblistów
Słowa wstępne:
Augustin kardynał Bea SJ
Carlo Maria kardynał Martini
Józef kardynał Glemp Prymas Polski
Redakcja naukowa oryginału:
prof. dr hab. Raymond E. Brown SS
prof. dr hab. Joseph M. Fitzmyer SJ
prof. dr hab. Richard E. Murphy OCarm
Polska redakcja naukowa:
ks. prof. dr hab. Waldemar Chrostowski
Opis książki:
Najlepszy, w skali światowej katolicki komentarz biblijny. Jest on powszechnie używany we wszystkich krajach na najlepszych katolickich uczelniach biblijnych i teologicznych włącznie z rzymskim Biblicum. To prawdziwa perła biblistyki, jedyna w swojej klasie, nie mająca żadnej prawdziwej konkurencji.
Polska edycja tego wspaniałego, ogromnego komentarza jest zorganizowana strukturalnie jak Biblia, tzn. z zachowaniem chronologii ksiąg. Tłumaczenie zostało dokonane na podstawie najnowszego wydania oryginału, uaktualnionego o najświeższe badania naukowe. Katolicki komentarz biblijny jest polską wersją cieszącego się powszechnym uznaniem dzieła, którego przekład na nasz język był zalecany i planowany od dłuższego czasu. Oryginał wydany w 1990 r. w USA w języku angielskim stanowi opracowaną na nowo i zaktualizowaną wersję The Jerome Biblical Commentary, opublikowanego w 1968 roku. Ów znakomity komentarz, opracowany przez kilkudziesięciu najwybitniejszych biblistów katolickich, został uznany za jeden z najbardziej udanych owoców posoborowej „wiosny biblijnej” w Kościele katolickim. Doczekał się mnóstwa recenzji i omówień, niezliczoną ilość razy był cytowany i obficie wykorzystywany przez egzegetów i teologów na całym świecie, a przetłumaczony na hiszpański i włoski doczekał się łącznego nakładu około ćwierć miliona egzemplarzy. Gdy studia biblijne poczyniły dalsze postępy, ów jednotomowy komentarz został wszechstronnie przejrzany, zaktualizowany i wydany na nowo pod tytułem The New Jerome Biblical Commentary.
Nowe dzieło zostało przyjęte z równie wielkim zainteresowaniem i życzliwością jak poprzednie, Czytelnicy polscy otrzymują teraz przetłumaczoną i starannie opracowaną właśnie tę edycję. Nawiązanie w jej angielskim tytule do św. Hieronima nie jest wcale przesadne. Katolicki komentarz biblijny zbiera, porządkuje i przedstawia najcenniejszy dorobek współczesnej biblistyki katolickiej, bilansujący dokonania minionych stuleci, zwłaszcza XX wieku i otwierający ją na wiek XXI oraz na trzecie tysiąclecie.
Ks. prof. dr hab. Waldemar Chrostowski
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 42
- 15
- 5
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
„Niewłaściwe ustalenie gatunku literackiego kieruje całą egzegezę na błędne tory (np. właściwe sekciarzom odczytanie symbolicznego języka Apokalipsy jako filmu o końcu świata). Największą trudność sprawia patrzenie przez pryzmat istniejących obecnie gatunków literackich; ludzie nawykli do przeciwstawiania fikcyjnej noweli podręcznikowi historii nie mogą pojąć, że Biblia nie jest ani jednym, ani drugim”.
Uczciwie przyznaję: jak dotąd, moje największe książkowe wyzwanie. Całość zajęła mi ponad 6 tygodni. Wzrokowo uchwycona objętość nie zwala z nóg, ale sytuacja zmienia się po zajrzeniu do środka: cieniuteńki bibułkowy papier i dwie kolumny na stronę A4 drobnego maczku. Do tej kolubryny trzeba wysoko zakasać rękawy.
Bardzo formalna i techniczna analiza historyczno-literacka wszystkich ksiąg Biblii.
Porównania z innymi religiami, oraz możliwe wzajemne inspiracje. Kiedy, przez kogo i w jakich realiach zostały spisane poszczególne księgi i co nimi chcieli osiągnąć autorzy.
Fenomenalna analiza Księgi Hioba.
Tytaniczna praca nad zebraniem tych wszystkich badań Starego i Nowego Testamentu.
Na końcu (ostatnia kwarta całości) znajdują się świetne artykuły o historii badań nad Biblią oraz ich obecnym stanem; o natchnieniu; bezbłędności; odkryciach z Qumran; szkołach i metodach egzegetycznych; o licznych przekładach; nauczaniu Kościoła i jego stosunku do egzegezy kiedyś i dziś; o archeologicznych odkryciach i historii Izraela; a także o perypetiach wczesnego Kościoła.
Dla wymagających czytelników obdarzonych rzadko spotykaną zawziętością w poszukiwaniu Prawdy.
Na domowy użytek polecam inną świetną pozycję z Prymasowskiej kolekcji: „Trudne fragmenty Biblii”.
-----------------------------------
„Ta strofa, stanowiąca środek poematu, podkreśla wartość należytej i skromnej czci dla samego siebie. Pogarda dla siebie jest błędem”.
„Serce jego: siedlisko myśli i uczuć”.
„Pozbawieni spokoju sumienia, biegają po drogach grzechu”.
„Chrzest Jezusa w Jordanie z rąk Jana Chrzciciela odgrywał tak doniosłą rolę teologiczną, że został opisany przez wszystkich czterech ewangelistów, chociaż każdy uczynił to inaczej. Marek dostarczył prostego opisu (1,9-11),teologicznie naiwnego i wolnego od zakłopotania. Jednak jego opowieść szybko stała się źródłem zakłopotania dla wczesnego Kościoła, wynikało bowiem z niej, że bezgrzeszny Jezus musiał zostać ochrzczony z powodu swoich grzechów. Z tego powodu Mateusz pomija Mk 1,4, w którym jest mowa o przebaczeniu grzechów, i dodaje ww. 14 i 15”.
„<<Opętanych, epileptyków i paralityków>>. Wszystkie trzy choroby są zaburzeniami na tle nerwowym lub psychosomatycznym, dającym się niekiedy wyleczyć przez kontakt z silną osobowością”.
„Biblia postrzega ubóstwo ekonomiczne jako formę zła, której należy zapobiec (Pwt 15,11); bogactwo samo w sobie nie jest złem, w rzeczy samej jest niezbędne dla dobrobytu królestwa, łączy się jednak z ryzykiem zapomnienia o Bogu i o ubogich”.
„Chce prawować się z tobą: Należy unikać rozstrzygania spraw na drodze sądowej”.
„Będziesz miłował: Jezus cytuje Pwt 6,5. „Miłość” nie oznacza tutaj uczucia, lecz głównie wierność przymierzu, efekt woli i postępowania. całym swoim sercem (…) duszą i (…) umysłem: Rabini podkreślali tę część przykazania: serce oznaczało wolę, dusza – życie, zaś umysł – bogactwo, majątek”.
„Także Paweł widział chrześcijaństwo jako przełamywanie barier: między Żydem a Grekiem, niewolnikiem i wolnym, mężczyzną i kobietą (Ga 3,28); jednocześnie jednak jego pierwszy list (1 Tes 5,12: najstarszy przechowany dokument chrześcijański) zawiera żądanie szacunku dla tych, którzy „przewodzą wam w Panu” – co trudno uznać za określenie egalitarne”.
„Niewłaściwe ustalenie gatunku literackiego kieruje całą egzegezę na błędne tory (np. właściwe sekciarzom odczytanie symbolicznego języka Apokalipsy jako filmu o końcu świata). Największą trudność sprawia patrzenie przez pryzmat istniejących obecnie gatunków literackich; ludzie nawykli do przeciwstawiania fikcyjnej noweli podręcznikowi historii nie mogą pojąć, że Biblia nie...
więcej Pokaż mimo toTo jedna z tych książek, o których nie można powiedzieć, że się je przeczytało - nie czyta się jej "od dechy do dechy", nie czyta się do poduszki. Korzystałam z niej przy okazji dłubania pracy licencjackiej, magisterskiej i przy pisaniu doktoratu. Doskonała również dla każdej osoby zainteresowanej tematyka biblijną - dla pogłębienia wiedzy i lepszego rozumienia tekstu biblijnego.
To jedna z tych książek, o których nie można powiedzieć, że się je przeczytało - nie czyta się jej "od dechy do dechy", nie czyta się do poduszki. Korzystałam z niej przy okazji dłubania pracy licencjackiej, magisterskiej i przy pisaniu doktoratu. Doskonała również dla każdej osoby zainteresowanej tematyka biblijną - dla pogłębienia wiedzy i lepszego rozumienia tekstu...
więcej Pokaż mimo to