rozwińzwiń

Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne

Okładka książki Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
Okładka książki Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne
Tadeusz LubelskiIwona Sowińska Wydawnictwo: Universitas Seria: Historia Kina film, kino, telewizja
1244 str. 20 godz. 44 min.
Kategoria:
film, kino, telewizja
Seria:
Historia Kina
Wydawnictwo:
Universitas
Data wydania:
2011-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2011-01-01
Liczba stron:
1244
Czas czytania
20 godz. 44 min.
Język:
polski
ISBN:
9788324216628
Tagi:
historia kina kino klasyczne film
Średnia ocen

8,1 8,1 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Wrzesień 1939. Filmowe teksty i konteksty Barbara Giza, Tadeusz Lubelski
Ocena 0,0
Wrzesień 1939.... Barbara Giza, Tadeu...
Okładka książki Kino końca wieku. Historia kina, tom 4 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
Ocena 8,6
Kino końca wie... Tadeusz Lubelski, I...
Okładka książki Wielogłos o Zagładzie Omer Bartov, Anna Bikont, Agnieszka Dauksza, Piotr Filipkowski, Dorota Głowacka, Włodek Goldkorn, Irena Grudzińska-Gross, Hanka Grupińska, Jan Hartman, Jurgen Kaumkotter, Agnieszka Kłos, Maria Kobielska, Tomasz Kozak, Bartłomiej Krupa, Bartosz Kwieciński, Berel Lang, Andrzej Leder, Jacek Leociak, Tadeusz Lubelski, Piotr Macierzyński, Tadeusz Miczka, Jakub Muchowski, Jean-Luc Nancy, Jakub Nowakowski, Tadeusz Nyczek, Stanisław Obirek, Andrzej Paczkowski, Maria Anna Potocka, Anda Rottenberg, Zyta Rudzka, Stanisław Ruksza, Magdalena Saryusz-Wolska, Jadwiga Sawicka, Roma Sendyka, Ann Snitow, Olga Stanisławska, Krzysztof Szwajca, Halina Taborska, Olga Tokarczuk, Andrzej Turowski, Marian Turski, Zbigniew Warpechowski, Wojciech Wilczyk, Marcin Wilkowski, Krzysztof Wodiczko, Cezary Wodziński, Wojciech Załuski, praca zbiorowa
Ocena 5,3
Wielogłos o Za... Omer Bartov, Anna B...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
8,1 / 10
47 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
914
914

Na półkach:

Przeczytanie drugiego tomu monumentalnej "Historii kina", skupionego na kinie klasycznym, obejmującego okres od pojawienia się pierwszych filmów dźwiękowych do końca lat 50-tych XX. wieku, zajęło mi trochę czasu. Prawie trzy miesiące, ale czytałem tę książkę z przerwami, pomiędzy innymi lekturami, bo mimo tego, iż znacząca jej część była interesująca, to jednak w przypadku kilku rozdziałów zdarzyło się autorom popaść w typowo podręcznikowy sposób przekazywania wiedzy, albo bywało po prostu, że mniej mnie interesował okres i przestrzeń, jakim poświęcona była ta czy owa część publikacji...

...a jest w niej prawie wszystko. Oczywiście, prym wiedzie kino amerykańskie - jako najbardziej wpływowe w tym okresie - jakkolwiek sporo miejsca poświęcono tu kinu europejskiemu, naznaczonemu wpływami prądów historycznych przetaczających się przez ówczesny świat - niezwykle ciekawe rozdziały o kinie niemieckim w okresie Trzeciej Rzeszy, ogólnie filmowi w krajach pod wpływem lub okupacją Niemiec, czy kinematografii rosyjskiej czasu stalinizmu - i filmowi azjatyckiemu, choć głównie dziełom i twórcom z Japonii.

Kompletnym odkrywaniem ziemi nieznanej były dla mnie rozdziały poświęcone kinu Indii, czy kinematografii bałkańskiej. Zaskoczeniem natomiast było stosunkowo niewielka ilość materiału dotycząca kina polskiego epoki, ale Tadeusz Lubelski - jeden z redaktorów tej książki - poświęcił równie obszerną monografię skoncentrowaną na rodzimej kinematografii, więc może to jeden z powodów jej "niedostatków" na kartach "...Kina klasycznego".

Nie każdy z autorów umie tu zainteresować czytelnika w równym stopniu i nie każda dziedzina kina jest tak samo interesująca, więc trudno tę książkę polecić każdemu pasjonatowi dziesiątej muzy. Dobrze jednak mieć ją po ręką. Dzięki dodanym indeksom tytułów i nazwisk, szybko dotrzecie do zagadnienia, które w danym momencie Was interesuje a w przypadku, gdy któryś z tematów okaże się potraktowany zbyt pobieżnie i skrótowo, ciekawym dodatkiem jest spis lektur rekomendowanych dla tych, pragnących zgłębić jakieś zagadnienie...

...przede mną jeszcze dwa - a w zasadzie trzy tomy, bo przeskoczyłem kino nieme, które mnie obecnie mniej interesuje - jakkolwiek po tych 1200 stronach muszę lekko od czytania o filmie odpocząć a skupić się na obejrzeniu tych filmów, które w trakcie lektury wynotowałem...

P.S. Szkoda tylko, że w formie elektronicznej dostępne są jedynie wydania w formacie PDF...

Przeczytanie drugiego tomu monumentalnej "Historii kina", skupionego na kinie klasycznym, obejmującego okres od pojawienia się pierwszych filmów dźwiękowych do końca lat 50-tych XX. wieku, zajęło mi trochę czasu. Prawie trzy miesiące, ale czytałem tę książkę z przerwami, pomiędzy innymi lekturami, bo mimo tego, iż znacząca jej część była interesująca, to jednak w przypadku...

więcej Pokaż mimo to

avatar
397
26

Na półkach: ,

Bardzo dobre opracowanie historii kina okresu klasycznego.

Bardzo dobre opracowanie historii kina okresu klasycznego.

Pokaż mimo to

avatar
145
10

Na półkach: ,

Super książka! Wszystko pięknie opisane! Idealna dla studentów kierunku filmoznawstwo!

Super książka! Wszystko pięknie opisane! Idealna dla studentów kierunku filmoznawstwo!

Pokaż mimo to

avatar
456
56

Na półkach:

Trzeba oddać autorom honor w jednej kwestii - starali się możliwie najlepiej połączyć dużą ilość najistotniejszych informacji z ich szerokim zakresem. Wszak sporo miejsca otrzymały opracowania poświęcone mniej obecnym w zbiorowej świadomości kinematografiom, chociażby skandynawskim czy azjatyckim. Trochę problematyczna jednak okazuje się (w teorii będąca dobrym pomysłem) formuła "kolejny rozdział = inny autor". Jedni autorzy dają pokaz dużej wiedzy, rzetelności i dobrego stylu - tutaj polecam chociażby rozdział o Hollywood w czasach Wielkiego Kryzysu autorstwa Łukasza A. Plesnara. Niestety drudzy zbyt często prezentują zestaw błędów zazwyczaj łączonych z tekstami naukowymi. Nieatrakcyjny dla typowego czytelnika sposób pisania, wydumane interpretacje, brak obiektywizmu łączący się z utrwalaniem stereotypów - najbardziej rażące z nich to chyba pogardliwe wręcz podejście do kina rozrywkowego, rzekoma wyższość animacji Disneya nad innymi kreskówkami swoich czasów i mit o "agresywnych, przesyconych przemocą" animacjach japońskich. To niestety bardzo mocno psuje dobre wrażenie, które pozostawiają po sobie udane rozdziały tej książki.

Trzeba oddać autorom honor w jednej kwestii - starali się możliwie najlepiej połączyć dużą ilość najistotniejszych informacji z ich szerokim zakresem. Wszak sporo miejsca otrzymały opracowania poświęcone mniej obecnym w zbiorowej świadomości kinematografiom, chociażby skandynawskim czy azjatyckim. Trochę problematyczna jednak okazuje się (w teorii będąca dobrym pomysłem)...

więcej Pokaż mimo to

avatar
183
183

Na półkach:

Jeszcze potężniejsze dzieło niż pierwszy tom. Zmierzenie się z tą księgą w jednym ciągu to już spore wyzwanie (jak najbardziej wlicza się w to wyzwanie również fizyczny ciężar tomiszcza, który wzbudza we mnie lekką panikę przed jeszcze bardziej opasłym tomem trzecim),ale bez wątpienia warte podjęcia - ilość wiedzy zawartej na ponad tysiącu stron tego tomu jest porażająca. Dla "Kina klasycznego" znajduję właściwie takie same słowa uznania i takie same drobne zastrzeżenia, jakie znalazłem dla tomu pierwszego, więc nie będę się powtarzał - stanowią ciągłość, są pisane w identycznym stylu, z takim samym naukowym profesjonalizmem, z takim samym, zbyt dużym jak na mój gust dystansowaniem się od subiektywnych zdań na temat filmów i reżyserów. Chyba co prawda "Kino nieme" czytało mi się odrobinę lepiej, mimo że traktowało o mniej interesującym okresie kinematografii; może tutaj trochę częściej robiło się akademicko-kronikarsko beznamiętnie, ale może po prostu zostałem przytłoczony nieuniknionym w tym okresie ogromem odniesień do politycznej historii świata, która oddziaływała na losy kina jak na losy żadnej innej sztuki.

7.5/10

Jeszcze potężniejsze dzieło niż pierwszy tom. Zmierzenie się z tą księgą w jednym ciągu to już spore wyzwanie (jak najbardziej wlicza się w to wyzwanie również fizyczny ciężar tomiszcza, który wzbudza we mnie lekką panikę przed jeszcze bardziej opasłym tomem trzecim),ale bez wątpienia warte podjęcia - ilość wiedzy zawartej na ponad tysiącu stron tego tomu jest porażająca....

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    212
  • Przeczytane
    71
  • Posiadam
    59
  • Teraz czytam
    11
  • Film
    10
  • Kino
    9
  • Chcę w prezencie
    4
  • Filmoznawstwo
    4
  • Ulubione
    3
  • Kat.: Film, kino, teatr
    2

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne


Podobne książki

Przeczytaj także