Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży

Okładka książki Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży Jacek Pyżalski
Okładka książki Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży
Jacek Pyżalski Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
318 str. 5 godz. 18 min.
Kategoria:
nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
Wydawnictwo:
Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania:
2012-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2012-01-01
Liczba stron:
318
Czas czytania
5 godz. 18 min.
Język:
polski
ISBN:
978-83-7587-711-3
Tagi:
internet socjologia cewebryci popularność agresja elektroniczna cyberbullying
Średnia ocen

6,9 6,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19 Tomasz Bilicki, Marek Kaczmarzyk, Anna Koludo, Marlena Plebańska, Piotr Plichta, Wiesław Poleszak, Jacek Pyżalski, Jacek Ścibor, Danuta Sterna, Łukasz Tomczyk, Natalia Walter, Jędrzej Witkowski, Marcin Zaród
Ocena 7,5
Edukacja w cza... Tomasz Bilicki, Mar...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,9 / 10
8 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1753
1752

Na półkach:

„Miecz o dwóch ostrzach.”
Tak Internet nazwał cytowany przez autora - Zheng Yan, profesor zajmujący się psychologią wychowawczą na amerykańskim Uniwersytecie Harwardzkim, który ujął w tej metaforze zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje społeczne, jakie ze sobą niesie. Autor w swoim opracowaniu skupił się przede wszystkim na tych negatywnych. Przy czym Internet uznał za nowe narzędzie realizacji zjawisk negatywnych, do których należy agresja elektroniczna. W swoich rozważaniach teoretycznych i badaniach zawęził ją do cyberbullyingu czyli przemocy elektronicznej zachodzącej tylko w środowisku szkolnym. Zanim jednak zaczął posługiwać się charakterystycznymi pojęciami związanymi z tematem, przytoczył wyczerpującą dawkę współczesnej wiedzy na ten temat w kilku pierwszych rozdziałach. W treści powołał się na badaczy nauk społecznych z całego świata, a tym samym wprowadził w świat nowych mediów i komunikacji zapośredniczonej, podkreślając przy tym jedność świata wirtualnego i rzeczywistego oraz standardowość procesów społecznych w nich zachodzących, jedynie przeniesionych do świata Internetu. To bardzo ważna uwaga, która nie pozwala na negowanie i piętnowanie Internetu jako takiego, wskazując jedynie na pojawienie się nowego środowiska socjalizującego młodzież.
Rozwój technologiczny trwa!
Nie było, nie ma i nie będzie takiego człowieka, który by go powstrzymał. Jak zauważył autor – „wszystkie media na przestrzeni ostatnich dwustu lat, tj.: telegraf, telefon, radio, film i telewizja, bywały oskarżane o wiele bardzo niekorzystnych zjawisk (np. osłabienie więzi społecznych),przy równoległym świętowaniu i apoteozie możliwości, które przynosiły.” Dlatego zamiast demonizować Internet, należy mu się bardzo dobrze przyjrzeć.
I dokładnie to zrobił autor!
Nominowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego do europejskiej akcji badającej zjawisko cyberbullyingu przeprowadził badania pod tym kątem wśród polskiej młodzieży, studentów i nauczycieli. Pozyskał nie tylko możliwość współpracy z czołowymi naukowcami badającymi to zagadnienie, ale i dostęp do najnowszych wyników ich prac. Doświadczenia i wnioski swojej czteroletniej pracy badawczej umieścił w drugiej części tej monografii. Szczegółowo opisał metodykę i procedury badawcze, ale co najważniejsze, sformułował teorię dotyczącą agresji elektronicznej, którą nazwał teorią ABACUS. Dla mnie najważniejszym i najbardziej przydatnym okazało się skonstruowanie praktycznych rozwiązań w zakresie profilaktyki i interwencji w przypadku agresji elektronicznej. „Nowy” cyberbullying to nic innego, jak dobrze znana przemoc szkolna (bullying) przeniesiona do świata wirtualnego. Odczarował zjawisko, które metaforycznie autor nazwał za cytowanym Quingiem Li – „starym winem w nowej butelce”.
To bardzo dobra wiadomość!
Zwłaszcza dla przerażonych i bezradnych osób odpowiedzialnych za wychowanie młodzieży. Autor daje im do ręki sprawdzone metody wychowawcze, zamiast restrykcyjnych i ograniczających dostęp do Internetu. Wymaga to jednak ze strony dorosłych zajrzenia do niego jako nowego pola działań wychowawczych, w którym stare metody w nowym środowisku mogą przynieść zamierzony efekt – świadome i odpowiedzialne korzystanie przez młodzież z nowych mediów.
To trudne!
Biorąc pod uwagę międzypokoleniową lukę cyfrową istniejącą między „tubylcami cyfrowymi” (ludzie urodzeni w latach 80. XX wieku i poddani immersji nowym mediom) a „imigrantami cyfrowymi” urodzonymi wcześniej, zjawisko cyberbullyingu póki co rozwija się bez przeszkód i nie daje objawów w realu. A jeśli już, to jest również skutkiem w postaci samobójczej śmierci. To właśnie fala samobójstw wśród norweskich nastolatków skłoniła badaczy nauk społecznych do zgłębienia tego zjawiska. Ofiary cyberbullyingu bardzo rzadko proszą o pomoc dorosłych. „Wyniki badań polskich autorów wskazują, że jedynie co dziesiąta ofiara przemocy online informuje o tym rodziców, a bardzo nieliczni – nauczycieli.” – podkreśla autor. Budujące jest to, że w obecnym roku szkolnym jednym z priorytetów w polskich szkołach jest technologia informacyjna i komunikacyjna. Ta praca badawcza i wynikające z niej wnioski idealnie wpisują się w ten priorytet, czyniąc z niej lekturę obowiązkową dla wszystkich wychowujących dzieci i młodzież.
Również rodziców.
http://naostrzuksiazki.pl/

„Miecz o dwóch ostrzach.”
Tak Internet nazwał cytowany przez autora - Zheng Yan, profesor zajmujący się psychologią wychowawczą na amerykańskim Uniwersytecie Harwardzkim, który ujął w tej metaforze zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje społeczne, jakie ze sobą niesie. Autor w swoim opracowaniu skupił się przede wszystkim na tych negatywnych. Przy czym Internet...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1140
950

Na półkach:

,,Książka stanowi pogłębioną naukową monografię problemu agresji realizowanej przez młodzież za pomocą nowych mediów (internetu i telefonów komórkowych).
Zawiera wprowadzenie teoretyczne dotyczące nowych mediów, funkcjonowania młodych ludzi w ich świecie oraz aspektów związanych z tzw. komunikacją zapośredniczoną i wpływu nowych mediów na dzieci i młodzież. Czytelnik dowie się z książki nie tylko o rozpowszechnieniu zjawiska, ale także o jego uwarunkowaniach i konsekwencjach."

Jacek Pyżalaski to wykładowca na Uniwersytecie Łódzkim. Poruszył problem agresji elektronicznej, co udało mu się zrealizować z powodzeniem.

Agresja elektroniczna, cóż to takiego? Istnieje coś takiego, jak nowe media. O co dokładnie w tym chodzi? Najpierw musimy zdefiniować pojęcie mediów. Gdy już to zrobimy należy określić, co oznacza termin nowe media. Nie jest to do końca jednoznaczne, gdyż istnieje wiele teorii na temat nowości. Różni ludzie sądzą inaczej, jednak są to lata 70-80. XX wieku. Nasze pokolenie jest pokoleniem Internetu, a co za tym idzie jesteśmy skazani na agresję elektroniczną. Co to oznacza? Czy można się przed tym jakoś uchronić? Jak temu zapobiegać?

Książka opowiada o agresji elektronicznej. Do tej pory nie spotkałam się jeszcze z pozycją o tej tematyce, więc tym bardziej z wielkim zainteresowaniem do niej zajrzałam. Szczerze muszę przyznać, że nie urzekła mnie od pierwszych stron. Z czasem stawała się trochę ciekawsza, jednak nie jest to dzieło nad którym będę długo rozpamiętywać.

Język jest raczej prosty, zrozumiały, jednak książkę nie czyta się w jakoś specjalnie szybkim tempie. Jest wyjaśnionych dużo pojęć, są też przywołane cytaty. To wszystko urozmaica treść książki.

Było to moje pierwsze spotkanie z twórczością tego autora, lecz nie jestem pewna, czy gdybym odnalazła jakieś jego kolejne pozycje byłabym nimi jakoś szczególnie zainteresowana. Nie sądzę.

,,Agresja elektroniczna i cyberbulling jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży" to książka, którą czytało mi się bez żadnej przyjemności i chęci poznania dalszych stron. Szczerze mówiąc nie wiem, komu miałabym ją polecić... Zdecydujcie sami !

Moja ocena : 5/10

,,Książka stanowi pogłębioną naukową monografię problemu agresji realizowanej przez młodzież za pomocą nowych mediów (internetu i telefonów komórkowych).
Zawiera wprowadzenie teoretyczne dotyczące nowych mediów, funkcjonowania młodych ludzi w ich świecie oraz aspektów związanych z tzw. komunikacją zapośredniczoną i wpływu nowych mediów na dzieci i młodzież. Czytelnik dowie...

więcej Pokaż mimo to

avatar
848
334

Na półkach: , , ,

Pamiętam jakby to było wczoraj, gdy podejmowałem się pisania pracy magisterskiej z Cyberbullingu. Nie mogłem nawet podejrzewać, że Jacek Pyżalski już ten temat opisał. Zrobił to tak świetnie, że chłonąłem jego słowa niczym gąbka wsiąka wodę. Jego obserwacje były tak trafne, że trudno było mi pojąć jak świat ewoluował. Jeszcze w latach osiemdziesiątych XX wieku mało kto by przypuścił, że Internet stanie się dla wielu tak łatwo dostępny. Tym bardziej nie można było zakładać jego katastrofalnych skutków. Sama przemoc w internecie nie wzięła się znikąd. Jej istnienie umożliwili sami ludzie tworzący strony propagujące ludzką głupotę. Jak inaczej nazwać umieszczanie filmików w znanym portalu, których celem jest wyszydzanie słabszych ku uciesze masy. Jest jeden cel jaki motywuje do takiego postępowania. Łatwa dostępność do informacji i coraz większe zainteresowanie portali upublicznianiem takich materiałów przyczynia się do popularyzacji patologii. Nawet teraz korzystając z sieci o globalnym zasięgu moje posty mogą zarówno być czytane w najdalszych zakątkach Ziemi jak i w zaciszu domowych czterech kątów. Problem powstaje wtedy, gdy pozyskaną informację użyje się w złych intencjach przeciwko drugiemu człowiekowi. Ta pozycja książkową uzmysławia, że granica jest niezwykle cienka. Wyznacza ją między innymi kontakt z "kolejną klasyfikacją w postaci homo sapiens digital ("cyfrowy człowiek myślący") lub digital human digital (cyfrowa istota ludzka")*
Coraz częściej mamy do czynienia z ludźmi "podłączonymi" do sieci, do tego stopnia z nią się identyfikującą, że nie potrafią funkcjonować poza światem wirtualnym. Przykładów nie trzeba szukać daleko - gracze Tibi, Second Life czy użytkownicy chatroomów. Przytaczane przykłady w książce nie tak bardzo odbiegają od życiowych rozterek. Dwóch mężczyzn pokłóciło się, gdyż jeden pożyczył drugiemu pieniądze w grze o charakterze Second Life. Facet chciał odzyskać pieniądze w postaci pliku banknotów. Dochodzi do sytuacji, że ludzie grający są tak uzależnieni, że potrafią zabić najbliższą osobę jak matkę by móc w spokoju kontynuować grę. Wykorzystywanie internetu stało się tak powszechne, że trudno wyobrazić sobie życie bez surfowania. To jedno z kilku objawów zacierani się granicy między rzeczywistością a światem wirtualnym. To zdaniem Pyżalskiego nowe społeczne wyzwanie dla ludzi zajmujących się wychowywaniem dzieci w szkołach i domach. Nie dotrze się do młodych ludzi argumentami, skoro ich cały świat do wirtualna rzeczywistość bardziej realna od życia. Tym bardziej niemożliwe jest zrozumienie cyberprzemocy bez rozważenia wszechobecnej brutalizacji życia codzienne w telewizji, filmach, grach "promujących" mordowanie i gwałty.
"Technologia staje się coraz bardziej wyrafinowana, pomagając nam podejmować moralne i etyczne wybory, a także decyzje o charakterze pragmatycznym- co powoduje, iż konstrukt, który nazywamy "cyfrową mądrością" osiąga nowy poziom" ** . W poszukiwaniu wyjątkowości wielu młodych ludzi brnie w zachowania antyspołeczne i budzące grozę zachowania kryminogenne. Negowanie tego faktu w mediach spowoduje nieodwracalne skutki powstania "pokolenia bez przyszłości". Jedynym celem tej generacji będzie uprzyjemnianie sobie życia kosztem innych. Społeczeństwo bez przyszłości to niebyt. Wielu młodych ludzi jest zagubionych w sieci. Ta książka może uzmysłowić wielu rodzicom, pedagogom i samym "zainteresowanym" wpływem Internetu na ludzką psychikę, że jeśli nie zmienią się to ich przyszłość stoi pod znakiem zapytania. Dla wszystkich wahających się czy warto sięgnąć po tą książkę mówię, że warto. Napisana przystępnym i łatwym językiem, który bardzo wiele wnosi do poznania otaczającego nas świata bardziej realnego niż nierealnego.

Opublikowane także na: http://illumien.blogspot.com/2012/06/agresja-elektroniczna-i-cyberbulling.html

Pamiętam jakby to było wczoraj, gdy podejmowałem się pisania pracy magisterskiej z Cyberbullingu. Nie mogłem nawet podejrzewać, że Jacek Pyżalski już ten temat opisał. Zrobił to tak świetnie, że chłonąłem jego słowa niczym gąbka wsiąka wodę. Jego obserwacje były tak trafne, że trudno było mi pojąć jak świat ewoluował. Jeszcze w latach osiemdziesiątych XX wieku mało kto by...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    14
  • Przeczytane
    11
  • Posiadam
    2
  • Recenzowane z uprzejmości wydawnictw
    1
  • Psychologia
    1
  • 2014
    1
  • Studia
    1
  • Biblio
    1
  • 52(2012)
    1
  • Perłowy Kredens- książki, o których nie można zapomnieć
    1

Cytaty

Podobne książki

Przeczytaj także