Design. Historia wzornictwa

Tłumaczenie: Ewa Gorządek
Wydawnictwo: Arkady
7,05 (43 ocen i 4 opinie) Zobacz oceny
10
2
9
2
8
11
7
16
6
8
5
2
4
1
3
1
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
978-83-213-4739-4
liczba stron
255
kategoria
sztuka
język
polski
dodał
Snoopy

Autorka książki Fenomen wzornictwa i historyk wzornictwa, Penny Sparke, oferuje nam znacznie więcej niż przedstawienie historii wzornictwa. Publikacja ta ujęta w pięć rozdziałów zabiera czytelnika w chronologicznie zaplanowaną podróż: od uprzemysłowienia zakładów produkcyjnych w XIX wieku, ruchu modernistycznego i Bauhausu, poprzez trudy i ograniczenia czasów wojny, powojenne ożywienie i...

Autorka książki Fenomen wzornictwa i historyk wzornictwa, Penny Sparke, oferuje nam znacznie więcej niż przedstawienie historii wzornictwa. Publikacja ta ujęta w pięć rozdziałów zabiera czytelnika w chronologicznie zaplanowaną podróż: od uprzemysłowienia zakładów produkcyjnych w XIX wieku, ruchu modernistycznego i Bauhausu, poprzez trudy i ograniczenia czasów wojny, powojenne ożywienie i wykorzystywanie potencjału nowych materiałów oraz technologii, aż po najnowsze trendy we wzornictwie XXI wieku.

 

źródło opisu: http://www.arkady.com.pl/product/20451,design_historia_wzornictwa.html

źródło okładki: http://www.arkady.com.pl/product/20451,design_historia_wzornictwa.html

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Oficjalna recenzja
Ola książek: 755

Krzesła w kontekście

No i stało się. Ignorancja w kwestii dizajnu, tuczona latami przez potrzeby i możliwości wolnego rynku, wyrosła nam ostatecznie na nowy analfabetyzm. Wiem, że to wygląda na grubą przesadę; złe projektowanie wydaje się zupełnie nieszkodliwe, zwykle nie zabija, a tam, gdzie można, zatrudnia się specjalistów. Problem w tym, że sami również projektujemy; ma to kolosalne znaczenie dla naszego samopoczucia, a zwykle kończy się chaosem, choć nie powinno. Pracowicie sprowadzamy do domu meble, akcesoria i inne klamoty: to ładne, tamto również, razem wprawdzie nie bardzo, ale trudno. Budujemy okropne domy, zaraz obok jeszcze brzydszych, tworząc kakofoniczny kolaż. Nie umiemy chyba rezygnować i brakuje nam spójnych wizji, tymczasem piękno wymaga drobiazgowości. Nie bardzo wiemy też, z czego czerpać. W dwu pierwszych przypadkach jesteśmy, niestety, pozostawieni sami sobie; w trzecim może wspomóc nas internet. I odpowiednia lektura.

Penny Sparke, angielska historyczka dizajnu, kuratorka wystaw i autorka siedemnastu tytułów wydawniczych, wykładająca do 1999 roku na Royal Collage of Art w Londynie, debiutuje w Polsce z przytupem: jej „Design. Historia wzornictwa” jest doskonałym wprowadzeniem do tematu projektowania, pełnym fotografii dotrzymujących kroku tekstowi – przy tej ilości modeli różnych przedmiotów (a każdy został przecież nazwany!) pozbawiony ilustracji laik byłby zmuszony odrywać się od lektury raz za razem. Książkę podzielono na pięć części tematycznych: pierwsza traktuje o...

No i stało się. Ignorancja w kwestii dizajnu, tuczona latami przez potrzeby i możliwości wolnego rynku, wyrosła nam ostatecznie na nowy analfabetyzm. Wiem, że to wygląda na grubą przesadę; złe projektowanie wydaje się zupełnie nieszkodliwe, zwykle nie zabija, a tam, gdzie można, zatrudnia się specjalistów. Problem w tym, że sami również projektujemy; ma to kolosalne znaczenie dla naszego samopoczucia, a zwykle kończy się chaosem, choć nie powinno. Pracowicie sprowadzamy do domu meble, akcesoria i inne klamoty: to ładne, tamto również, razem wprawdzie nie bardzo, ale trudno. Budujemy okropne domy, zaraz obok jeszcze brzydszych, tworząc kakofoniczny kolaż. Nie umiemy chyba rezygnować i brakuje nam spójnych wizji, tymczasem piękno wymaga drobiazgowości. Nie bardzo wiemy też, z czego czerpać. W dwu pierwszych przypadkach jesteśmy, niestety, pozostawieni sami sobie; w trzecim może wspomóc nas internet. I odpowiednia lektura.

Penny Sparke, angielska historyczka dizajnu, kuratorka wystaw i autorka siedemnastu tytułów wydawniczych, wykładająca do 1999 roku na Royal Collage of Art w Londynie, debiutuje w Polsce z przytupem: jej „Design. Historia wzornictwa” jest doskonałym wprowadzeniem do tematu projektowania, pełnym fotografii dotrzymujących kroku tekstowi – przy tej ilości modeli różnych przedmiotów (a każdy został przecież nazwany!) pozbawiony ilustracji laik byłby zmuszony odrywać się od lektury raz za razem. Książkę podzielono na pięć części tematycznych: pierwsza traktuje o procesie krystalizowania się zawodu i zadań projektanta oraz przechodzeniu od produkcji rzemieślniczej do maszynowej, druga o projektowaniu domu, głównie w oparciu o idee modernizmu. W rozdziale trzecim prym wiedzie wojna (światowa) oraz jej wpływ na dizajn, czwarty omawia utopijne i antyutopijne tendencje powojenne i ich realizacje w dziedzinie wzornictwa. Piąty – ostatni – zbliża się do czasów nam współczesnych, zwracając uwagę na trendy ekologiczne, jak również na postępujący rozrost świata wirtualnego, który także jest przecież projektowany – kto zachwycał się lokacjami z Grand Theft Auto czy L.A. Noire albo zacinał w idiotycznie pomyślanym lochu z jakiegoś RPG-a, ten wie, o czym mowa. W każdym rozdziale umieszczono poza tym sylwetki postaci kluczowych dla konkretnego czasu czy kierunku – Eamesowie, Panton czy Le Corbusier otwierają wcale długą listę.

Wyciskacz do cytrusów Juicy Salif, niezwykłej, nieprzemijającej urody lampa Anglepoise (słusznie znajdująca się zaraz obok dwóch modeli pochodzących z manufaktury Artemide: Tizio, kanciastego jak ramiona marynarki Grace Jones oraz zgrabnego Tolomeo) i tkaniny Williama Morrisa umieszczone są, jak na tekst historyka i kuratora przystało, w szerszym kontekście – ekonomicznym, społecznym, gospodarczym. Clou książki stanowią jednak krzesła, powracające bez przerwy, w różnych wariacjach: od nieśmiertelnego giętego Modelu 214 Thoneta do postmodernistycznego fotela Poltrona di Proust, tonącego w impresjonistycznych ciapkach koloru.

Kształt każdego pojedynczego mebla czy sprzętu ulegał na przestrzeni lat drastycznym zmianom, w zależności od dominującego poglądu na rolę wzornictwa czy preferowanych materiałów, dochodząc niejednokrotnie do tego newralgicznego punktu, po przekroczeniu którego nie bardzo wiadomo, z czym w ogóle mamy do czynienia. Niektóre krzesła są lepsze niż inne. Niektóre przedmioty starzeją się wolniej, psują rzadziej, pasują do większej ilości rzeczy, służą w sposób bardziej adekwatny. Warto o tym pamiętać. Warto się o tym dowiedzieć.

Aleksandra Lubińska

pokaż więcej

Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (183)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 361
misscherry | 2018-07-11
Przeczytana: 11 lipca 2018

Uh, przebrnęłam przez nią. I muszę zaznaczyć, że problem nie tkwił w treści książki, a w układzie tekstu. Bo o ile okładka jest ciekawa i oryginalna, to środek zaprojektowany fatalnie. We wprowadzeniu jesteśmy zaatakowani wielkością czcionki rodem ze zbioru baśni lub podręcznika do pierwszej klasy podstawówki. Irytujące jest przeskakiwanie kilku kartek w celu dokończenia tekstu, który został urwany, ponieważ właśnie w tym momencie trzeba wtrącić kilkustronicową notatkę o projektancie. A tak na marginesie - dlaczego właśnie "DESIGN historia wzornictwa" a nie "Geniusze designu" (ang. tytuł oryginału)? A żeby mi nikt nie zarzucił, że się czepiam ;) - fotografie rewelacja. Duże, wyraźne, nie trzeba sięgać po lupę ;) Merytorycznie bardzo dobrze napisana publikacja.

książek: 100
Agnieszka Biszkopcik | 2018-02-07
Na półkach: Posiadam, Przeczytane

Okropnie zaprojektowana. Nieczytelna zawartość: kolejność kadrów zupełnie nieadekwatna do tekstu. Trzeba cofać się, przeskakiwać, szukać w tym nieistniejącego porządku, aby się połapać. Może moja irytacja wynika z potrzeby użycia książki do nauki na egzamin... uważam jednak, że właśnie w ekstremalnych sytuacjach okazuje się, czy projekt jest dobry czy zły. Ten jest tragiczny. Merytorycznie jest super, można uzupełnić wiedzę na wielu poziomach!

książek: 265
szudoku | 2015-04-12
Na półkach: Przeczytane, Posiadam, 2015
Przeczytana: 12 kwietnia 2015

Potraktowałam tę książkę bardziej jak podręcznik, niż miłą lekturę na wieczory. Duża dawka podstawowej wiedzy i zdjęć z zakresu wzornictwa potrzebna każdemu studentowi tego kierunku.

książek: 40
Justyna Gaca | 2014-11-01
Na półkach: Przeczytane

Nie spodziwałam się takiej ksiązki gdy ją czytałam. Jednkaże jak potem sie okazało, rozczarowałam się pozytywnie. Polecam.

książek: 114
magdafid | 2018-11-06
Na półkach: Przeczytane
książek: 41
zuzanna | 2018-10-07
Na półkach: Przeczytane
książek: 441
Sandra | 2018-03-04
Na półkach: Dizajn, Przeczytane
książek: 24
Zuzanna Wysokińska | 2018-02-12
Na półkach: Lektury, Przeczytane
książek: 225
doma0018 | 2017-10-16
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 16 października 2017
książek: 104
AgnieszkaR | 2017-07-27
Na półkach: Posiadam, Przeczytane
zobacz kolejne z 173 
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd