Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Stworzenie świata w folklorze polskim XIX i początku XX wieku

Książka jest przypisana do serii/cyklu "Paralele: Folklor - Literatura - Kultura". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
4 (1 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
1
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788323125532
liczba stron
234
kategoria
popularnonaukowa
język
polski
dodał
welesxxi

 

źródło okładki: google

Brak materiałów.
książek: 2070

Nie jest tak, jak pisze autor, że tylko jeden rozdział z tej książki ukazał się wcześniej jako artykuł. Było tego więcej, może w nieco zmienionej formie i właśnie dlatego w znacznej mierze układ książki wygląda jak zestaw klocków lego, z którego dostawca zgubił część przez dziurę w pudełku. Mamy więc cały rozdział o koncepcji mitu Malinowskiego (dlaczego nie Proppa, czy Greimasa, którzy byliby bardziej na miejscu?), wstawki o pomyłce Szyjewskiego co pochówków na średniowiecznej Rusi, itp. oraz niestety sporo luk i pominięć.

Najlepiej opracowana jest część wstępna. Podział postaci i fabuł ludowego mitu kosmogonicznego jest dosyć jasny i sensowny. Krach nadchodzi wielkimi krokami im bliżej końca opracowania.

Mianecki stawia teorię, że pierwotny mit kosmogoniczny Słowian był mitem o kosmicznym jaju natomiast mit dualistyczny pojawił się wtórnie. Argumentem ma być mała popularność tego pierwszego na terenie Polski zaś większa na Wschodzie, ale badaczowi zupełnie nie przeszkadza, że ten drugi jest jeszcze mniej popularny. Innym dowodem ma być więc często ujawniająca się w folklorze symbolika jaja związana ogólnie z narodzinami, odrodzeniem, życiem. Tylko jaką miałoby mieć jajko inną symbolikę? Powszechność takiego wyobrażenia w kulturach całego świata (nie tylko u Słowian) wydaje się zrozumiała. Na koniec Mianecki powołuje się na argumentację Mańczaka, według której język polski jest najbardziej archaiczny a co za tym idzie nasz kraj musi być kolebką wszystkich Słowian. Autor "Stworzenia świata" idzie więc dalej i ciągnie, że pierwotny mit kosmogoniczny również powinien być najbardziej popularny w Polsce. Mianecki nie zapoznał się z żadną inną (poza jeszcze mocno przestarzałym Kostrzewskim) literaturą o słowiańskiej etnogenezie i zabrnął w te same błędy Mańczaka nie licząc się z lokalnym zróżnicowaniem tak językowym jak i religijnym wynikającym z odmiennych historycznych kontaktów kulturowych, etnicznych, religijnych, edukacyjnych, polityczno-społecznych, itd. przez co archaiczne elementy (języka, mitów) pozostają niekoniecznie już na wieki wieków w punkcie wyjścia.

Te i szereg innych wątpliwości dyskredytują ostateczne wnioski autora. Często nasuwają się wręcz same i dziwne, że piszący ich nie zauważał. Skupił się na krytyce koncepcji dualistycznej, ale przede wszystkim powinien podać argumenty pozytywne na korzyść swojej własnej a z tym krucho. Ponieważ jest to pierwsza książka poświęcona w całości słowiańskiemu mitowi o stworzeniu świata obawiam się, że utrwali się wśród czytelników nie zorientowanych w tym temacie. Na wszelki wypadek obok albo i wręcz zamiast Mianeckiego polecam stare dobre "Drzewo Życia" Tomickich.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Cztery pory roku

Książka nierówna poziomem... "Skazani... " oczywiście na wielki plus. "Zdolny uczeń" bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Najlepsze...

zgłoś błąd zgłoś błąd