Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Nowa ty­po­grafia. Pod­ręcznik dla two­rzą­cych w duchu współ­cze­sności

Tłumaczenie: Eliza Borg
Wydawnictwo: Recto Verso
7,67 (12 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
3
8
2
7
4
6
1
5
1
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Neue Typographie : ein Handbuch für zeitgemäss Schaffende
data wydania
ISBN
978-83-930270-7-1
liczba stron
240
słowa kluczowe
typografia
kategoria
technika
język
polski
dodała
Antykwa

„Nowa typografia” to legendarny podręcznik nowoczesnego projektowania graficznego wydany oryginalnie w 1928 roku w Berlinie. Jan Tschichold, wybitny niemiecki typograf, nauczyciel i teoretyk projektowania, przedstawia w niej rewolucyjną koncepcję typografii odrzucającej naśladownictwo stylów historycznych i stosowanie ornamentów na rzecz logicznej, rzeczowej i funkcjonalnej formy oraz ekonomii...

„Nowa typografia” to legendarny podręcznik nowoczesnego projektowania graficznego wydany oryginalnie w 1928 roku w Berlinie. Jan Tschichold, wybitny niemiecki typograf, nauczyciel i teoretyk projektowania, przedstawia w niej rewolucyjną koncepcję typografii odrzucającej naśladownictwo stylów historycznych i stosowanie ornamentów na rzecz logicznej, rzeczowej i funkcjonalnej formy oraz ekonomii środków wyrazu.
 W pierwszej części książki, zaczynając od krótkiej historii tradycyjnej typo­grafii, poprzez opis przemian jakie dokonały się w plastyce — od impresjo­nizmu przez kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, dadaizm, supre­matyzm, neoplastycyzm i konstruktywizm — a następnie zarys początków rewolucji typograficznej, autor prezentuje genezę i istotę nowoczesnego drukarstwa.
 Drugą część stanowią opisy rozwiązań podstawowych zadań projek­to­wych w duchu nowoczesnej typografii. Tschichold analizuje kolejno: logotyp, papier firmowy, kopertę, kartkę pocztową, wizytówkę, druk reklamowy, afisz, plakat, ogłoszenie, gazetę i książkę. Prezentacji posz­czególnych zagadnień towarzyszą reprodukcje awangardowych realizacji Théo van Doesburga, Kurta Schwittersa, Eł Lisickiego, Laszló Moholya-Nagya, Herberta Bayera, Pieta Zwarta, Waltera Dexela, Johannesa Molzana, Maxa Burchartza, Franza W. Seiwerta, Joosta Schmidta, Lajosa Kassáka, Willego Baumeistera, Karela Teigego oraz samego autora.

Pod względem opracowania typograficznego książka jest wybitnym przy­kła­dem realizacji postulatów, których rzecznikiem był Tschichold, co spra­wia, że jej walory nie maleją od pierwszego wydania. Polskie tłuma­czenie książki ukazuje się jako faksymile, odtwarzając w najdrobniejszych szcze­gółach elementy oryginału: układ, kroje pisma, papier, jakość druku i oprawę.

 

źródło opisu: http://rectoverso.pl/index.php/rectoverso/tschichold

źródło okładki: http://rectoverso.pl/index.php/rectoverso/tschichold

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 1224
Dociekliwy_Kotek | 2012-04-24
Przeczytana: kwiecień 2012

Otworzyłam na przypadkowej stronie, zobaczyłam ten kredowobiały papier i delikatny grotesk i westchnęłam głęboko, przewidując lekturę tyleż trudną, bo bolesną, a tyleż bolesną, co męczącą.
Dwa dni później połykałam kolejne rozdziały i ze zdziwieniem w pewnej chwili natknęłam się na tylną okładkę.

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że książeczka ta ma wartość raczej poznawczą i historyczną, niż merytoryczną. Niektóre postulaty podnoszone przez Tschicholda dawno stały się standardem (jak zastąpienie w prasie fraktury antykwą, normalizacja wymiarów arkuszy papieru etc), inne zweryfikował czas, a założenia estetyczne, którym hołdował, dawno stały się obowiązującą normą, podawaną w podręcznikach i poradnikach typograficznych jako coś zupełnie oczywistego i normalnego.
Tymczasem "Nowa typografia" przypomina bardziej fascynującą podróż do czasów rewolucji, jaką w sztuce spowodowały prądy futurystów i abstrakcjonistów, często przez Tschicholda przywoływanych, a we wzornictwie - przez designerów z Bauhausu. Estetyka, przekonania i założenia przedwojennej awangardy wycisnęły na tej książce największy i najbardziej czytelny znak.
Jako świadectwo kultury i znak czasów ta książka jest po prostu bezcenna, jako źródło inspiracji do tworzenia prac rodem z pracowni Bauhausu również, a chyba w dobie pakietu Adobe nikt nie spodziewa się po tym opracowaniu niczego innego...

"Nowa typografia" ma według mnie tylko dwie wady. Pierwszą jest cena (89 zł), według mnie nijak mająca się do fizycznej wartości książki. Drugą: że nawet gdyby kosztowała dwa razy więcej, wydałabym bez mrugnięcia okiem.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Sala balowa

Odwieczne pytanie: kto jest bardziej szalony, pacjent czy psychiatra? Gdy ten ostatni owładnięty jest ideą eugenicznej hodowli ludzi, odpowiedź nas...

zgłoś błąd zgłoś błąd