Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie.

Tłumaczenie: Karolina Sikorska
Wydawnictwo: Czarna Owca
6,56 (34 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
1
8
9
7
8
6
10
5
2
4
0
3
1
2
1
1
1
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Mainstream. Enquête sur cette culture qui plaît à tout le monde
data wydania
ISBN
978-83-7554-339-1
liczba stron
488
słowa kluczowe
popkultura
język
polski
dodała
Iza Wu

Fascynująca podróż po świecie popkultury. Mainstream to pierwsza w Polsce książka w tak wyczerpujący sposób zgłębiająca zjawisko kultury masowej. Autor pokazuje ścieżki światowego przepływu informacji i ciekawe zjawiska, takie jak przeniesienie centrów kulturotwórczych na Daleki Wschód, czy do Indii. Stara się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Europa przegrywa walkę w tej dziedzinie z resztą...

Fascynująca podróż po świecie popkultury.

Mainstream to pierwsza w Polsce książka w tak wyczerpujący sposób zgłębiająca zjawisko kultury masowej. Autor pokazuje ścieżki światowego przepływu informacji i ciekawe zjawiska, takie jak przeniesienie centrów kulturotwórczych na Daleki Wschód, czy do Indii. Stara się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Europa przegrywa walkę w tej dziedzinie z resztą świata.
Opisuje centra informacyjne i rozrywkowe kształtujące mentalność współczesnego człowieka. Wyjaśnia działania ekonomiczne, mające wpływ na masowy sukces produktu i tłumaczy, jak powstaje bestseller, hit czy przebój filmowy.

Mainstream nie jest ani krytyką, ani obroną kultury popularnej, lecz rzetelną, a zarazem przystępną analizą kultury pojmowanej jako przemysł. Frédéric Martel stawia pytania niezwykle istotne z punktu widzenia każdego europejskiego kraju: W jaki sposób produkty amerykańskiej kultury masowej zdołały rozprzestrzenić się na tak szeroką skalę? Czego może nas nauczyć przemysł filmowy i muzyczny Ameryki Południowej, Indii, Chin, Korei czy krajów arabskich? Co możemy wynieść z obserwacji prób zdominowania tych rynków kulturalnych przez amerykańskie korporacje i centra rozrywkowe? A co najważniejsze: Jakie są możliwe drogi przywrócenia głosu Europie w tym światowym dialogu kultur?

Publikacja jest rezultatem obszernych badań dotyczących kultury głównego nurtu, które autor prowadził przez pięć lat w trzydziestu krajach. Rozmawiał z ponad 1200 osobami we wszystkich stolicach sztuki rozrywkowej.

Frédéric Martel jest socjologiem, dziennikarzem i pisarzem. Jego poprzednia książka Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych została przetłumaczona na wiele języków, w tym również na polski, i była przedmiotem szerokiej dyskusji na świecie.

 

źródło opisu: Wydawnictwo Czarna Owca, 2011

źródło okładki: http://www.czarnaowca.pl/filozofia/mainstream,p1084817427

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 1245
ZielonaCytryna | 2012-06-13
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 08 czerwca 2012

Nie było to złe. Pójdę dalej i powiem nawet więcej: było boleśnie dobre! Trochę jak jedzenie lodów i odczuwanie bólu spalonej słońcem skóry jednocześnie. Niby piecze, ale wiesz, że za trzy dni twoja skóra zbrązowieje i nie będziesz wyglądać już jak świeżo wyjęty z wybielacza, no i przecież masz lody.

Tak właśnie było z tą książką. Bo Frédéric Martel postanowił zbadać zjawisko mainstreamu i w tym celu wybrał się na wycieczkę do największych stolic popkultury, pragnąc dowiedzieć się (i przedstawić później głodnym wiedzy czytelnikom), co, jak i dlaczego. No wiecie, na przykład: dlaczego w takim kraju jak Polska premiery blockbusterów następują często dopiero kilka tygodni po oficjalnej premierze w Stanach, dlaczego Bollywood chciałby być Hollywood, w jaki sposób Disney wyciąga od nas forsę, albo jak to się stało, że Al Jazeera została praktycznie jedyną mainstreamowi stacją telewizyjną na Bliskim Wschodzie. Martel zjeździł więc sobie świat, będąc przyjmowanym przez wielkich i większych krainy popkultury i tak oto powstała jego książka. I dobrze, bo jest ona naprawdę ciekawą lekturą, ukazującą (trochę od podszewki i trochę nie wprost) mechanizm wyciągania pieniędzy z kieszeni klientów. I w tym właśnie miejscu boli.

Ostatnią rzeczą, której powinniście się obawiać przed rozpoczęciem czytania tej książki jest drętwy, akademicki języka autora, tryliard niezrozumiałych pojęć i nuda rosnąca z każdą kolejną stroną – tutaj tego nie ma. Jest za to interesująca lektura, przedstawiająca ciekawe zjawisko (bez cienia subiektywizmu!) w naprawdę dobry i przystępny sposób. Jestem na tak i czuję się odrobinę bardziej świadoma.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Obserwator

"(Nie) Wielka gra" Chyba mam przesyt thrillerami, które nimi nie są i czas zrobić sobie od nich przerwę. Mam wrażenie, że czytam ciągle to...

zgłoś błąd zgłoś błąd