Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

W odbiciu

Seria: Kontrapunkty
Wydawnictwo: Powergraph
6,77 (109 ocen i 30 opinii) Zobacz oceny
10
1
9
8
8
21
7
40
6
24
5
8
4
4
3
2
2
1
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788361187172
liczba stron
304
język
polski
dodała
Ag2S

Jakub Małecki, jeden z najzdolniejszych młodych pisarzy, mistrzowsko łączy gatunki literackie, oferując brawurową mieszankę powieści obyczajowej, groteski i magicznego realizmu. Młode małżeństwo przeżywające kryzys, kobieta pogodzona ze śmiercią i pijak topiący w butelce swoją straszną przeszłość – niespodziewanie tracą życia, które znali. Na tle ludzkich losów czają się potwory: my sami, w...

Jakub Małecki, jeden z najzdolniejszych młodych pisarzy, mistrzowsko łączy gatunki literackie, oferując brawurową mieszankę powieści obyczajowej, groteski i magicznego realizmu. Młode małżeństwo przeżywające kryzys, kobieta pogodzona ze śmiercią i pijak topiący w butelce swoją straszną przeszłość – niespodziewanie tracą życia, które znali. Na tle ludzkich losów czają się potwory: my sami, w odbiciu, widziani oczyma innych.

 

źródło opisu: www.jakubmalecki.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 1220
miedzystronami | 2012-02-08
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 08 lutego 2012

Pierwsze co rzuciło mi się w oczy: niezwykła plastyczność i żywość opisów, już od pierwszych stron, ciągnąca za sobą czytelnika, hipnotyzująca. Zaraz potem wielopłaszczyznowość tej powieści, połączenie realizmu z fantastyką, snu z jawą, prawdy z jej odbiciem. A na sam koniec wydźwięk i przesłanie: potwierdzenie braku równowagi i jednoznaczności w otaczającym nas świecie i rzeczywistości oraz pytanie o życie i jego sens.

W swojej powieści Małecki odwołuje się do różnych wzorców literackich. Bystrość i spostrzegawczość w odniesieniu do rzeczywistości, w której żyjemy sprawia, że powieść może być nazwana powieścią obyczajową. Balansowanie na granicy jawy i snu, mieszanie ich utrzymuje powieść w konwencji onirycznej. Elementy fantastyczne, elementy horroru, groteska – naprawdę jest tego wiele.

Mamy tu wielu bohaterów i zarazem narratorów, dzięki czemu z różnych perspektyw poznajemy bieg wydarzeń. Wszystkie jednak łączą się ze sobą, drogi bohaterów się splatają, to co ich spotyka jest zależne od siebie, jedno jest następstwem drugiego.

A wszystko zaczyna się od tajemniczego morderstwa w kamienicy na ul. Długosza gdzie uduszony zostaje starzy Pan.
Karol Bryl, aktualnie bezrobotny, mąż Natalii, pasjonat „zwiedzania” bunkrów i jazdy na motorze przypadkiem dowiaduje się od kolegi Waldka o niewyjaśnionej zbrodni dokonanej na starszym Panu. Ciekawość nie pozwala Karolowi zapomnieć o dziwnym mieszkaniu, w którym podobno nie było ani łazienki ani kuchni. Karol odwiedza mieszkanie, w którym rzeczywiście jedynym sprzętem jest pianino. Od tego momentu zaczynają dziać się dziwne rzeczy, nieszczęścia dotykają jego samego i jego bliskich. Bohatera nawiedzają niewyjaśnione sny, zło wylewa się z każdego zakamarka, ludzie się zmieniają. Również w otaczającej rzeczywistości zwiększa się liczba wypadków, morderstw, pobić, gwałtów… czy to wszystko może mieć związek z mieszkaniem na Długosza? Co jest prawdą, a co tylko wytworem wyobraźni? Karolowi wyraźnie zaciera się granica między prawdą a urojeniami, jednak usilnie próbuje ratować swoje porwane życie jak i odnaleźć powiązania między tym, czego staje się świadkiem.

Oprócz Karola jest Waldek, Wafel, Pani Genowefa cierpiąca na guza mózgu i alkoholik Pielgrzym, którego nawiedzają halucynacje. Życie każdej z tych osób ulegnie zmianie. Łączy ich nie tylko mieszkanie na Długosza ale również fakt, iż w pewnym momencie muszą zdecydować, jaką decyzje podjąć, jaką drogą pójść. Tylko czy na pewno każda historia ma wiele odbić? Czy być może ustalony z góry jest jeden scenariusz i każda historia ma jedno odbicie? W odbiciu nie wszystko jest takie samo. Inaczej wyglądamy w oczach innych, inaczej w swoich własnych gdy patrzymy na coś, co zrobiliśmy i na siebie po fakcie lub z perspektywy czasu.

W niektórych momentach czułam się trochę jak u Bułhakowa: poprzez sposób zmiennej narracji, połączenie różnych wątków, elementy groteskowe, niedopowiedzenia. W innych, bohater walczący z niezrozumiałym światem, prostota i chłód w opisie najdziwniejszych snów i wydarzeń sprawiały, że miałam poczucie odrealnienia żywo zaczerpnięte z Kafki.

Dziwna aczkolwiek wciągająca i fascynująca proza. Polecam!

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Krew na śniegu

Dobra ale krótka, za krótka. Oczywiście nie sięga do pięt cyklowi o Harrym. Coś tak jakby Nesbo na chwilę zrobił sobie od niego przerywnik.

zgłoś błąd zgłoś błąd