Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy

Tłumaczenie: Karolina Kosińska
Wydawnictwo: Wojciech Marzec
7,53 (38 ocen i 4 opinie) Zobacz oceny
10
3
9
6
8
11
7
10
6
5
5
2
4
1
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
The Writer's Journey: Mythic Structure For Writers
data wydania
ISBN
978-83-927215-7-4
liczba stron
454
język
polski

Christopher Vogler odkrywa niezwykle istotny związek pomiędzy mitologią i narracją w swoim przejrzystym, treściwym stylu, który sprawia, że lektura tej książki jest niezbędna dla producentów, scenarzystów, autorów sztuk, pisarzy, nauczycieli i wykładowców oraz fanów kultury popularnej na całym świecie. Odkryj zestaw zainspirowanych mitami paradygmatów, takich jak "Podróż bohatera" i...

Christopher Vogler odkrywa niezwykle istotny związek pomiędzy mitologią i narracją w swoim przejrzystym, treściwym stylu, który sprawia, że lektura tej książki jest niezbędna dla producentów, scenarzystów, autorów sztuk, pisarzy, nauczycieli i wykładowców oraz fanów kultury popularnej na całym świecie. Odkryj zestaw zainspirowanych mitami paradygmatów, takich jak "Podróż bohatera" i przewodników, które krok po kroku objaśniają kreowanie fabuły i postaci. Zainspirowana pracami Josepha Campbella, Podróż autora jest lekturą obowiązkową wszystkich twórców zainteresowanych rozwojem swojej sztuki.

 

źródło opisu: Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2009

źródło okładki: http://www.w-wm.pl/podroz_autora.php

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (264)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 843
Kryanka | 2015-10-16
Na półkach: Przeczytane, Poradniki
Przeczytana: 15 października 2015

Podstawą teorii Voglera są prace Josepha Campbella, badacza mitów („Bohater o tysiącu twarzy”). To on zauważył, że wszystkie wielkie opowieści w historii, głównie religijne, mają ze sobą zadziwiająco wiele wspólnego. Campbell doszedł do wniosku, że są one manifestacją psychicznych potrzeb człowieka – doświadczeń i mądrości nadających życiu sens. Tłumaczył, że pozbawienie cywilizacji mitów i rytuałów (np. inicjacji chłopców na mężczyzn, ślubów) prowadzi do patologii społecznych (np. gangów, rozpadu małżeństwa). Teorię tę wykorzystał Vogler do stworzenia kompilacji mitu, „podróży bohatera”, w założeniu historii, która każdego poruszy. Używa jej na zlecenie dużej wytwórni filmowej do recenzowania i poprawiania scenariuszy filmowych.

Autor twierdzi, że jego zasady są ramami, które równie dobrze działają jeśli się je łamie. Sam jednak przyznaje, że zarzucano mu często ograniczanie kreatywności pisarzy. Prawdą jest, że przemysł filmowy wybiera do adaptacji historie, które łatwo wpasować...

książek: 408
Nieoczytany128 | 2017-08-03
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 22 lipca 2017

Uwielbiam tych krytykujących "znawców" warsztatu scenopisarskiego w pelerynę, no bo czego ich taka książka może nauczyć, skoro wiedzą wszystko? Połowicznie nie sposób się nie zgodzić – pisana jest językiem tak lekkim, banalnym, że nie jest się pewnym, czy to na pewno dla osób obytych już z tematem, czy dla laików. Po kilku rozdziałach pomijałem już upupiajace przykłady oparte na Księżniczce z krainy Oz. Vogler z jednej strony zachęca strukturę zwartej fabuły, niedublowanie informacji i tak dalej, a z drugiej strony rozwleka swoje dzieło coelhizmami i transcendentalnymi bzdurami. Zbliżając się z podróżującym autorem do najgłębszej groty miałem wrażenie, że fabuła to zbiór przygotowań bohaterów. Jest to trochę źle wytłumaczone. Znacznie więcej nauczyłem się z video-esejów, ale lepszej książki o scenopisarstwie, bądź co bądź nie znajdzie się i zaraz wytłumaczę dlaczego.

Vogler próbuje objąć jak najszersze spektrum zagadnień z tworzenia historii. Jeśli jest bohater, jest też...

książek: 35
Marcin Kołodziejczak | 2015-03-10
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: październik 2014

Książkę traktowałbym jako uzupełnienie do reszty lektur, która traktuje o pisaniu (scenariusza filmowego). Tekst jest właściwie interpretacją "bohatera o tysiącu twarzy", opracowaniem ów książki tak aby mogła zostać lepiej zrozumiana i wykorzystana przez scenarzystów filmowych. Omawia strukturę filmu, wskazuje na elementy, które pobudzają naszą ciekawość. Omawia m.in archetypy - czyli funkcję danych typów bohaterów w dziele filmowym - dzięki czemu możemy wydedukować czy dana postać nie pojawia/pojawia się (czasem) w naszym scenariuszu zbyt wcześnie - "czasem", ponieważ autor zaznacza, że przedstawione w książce zasady i schematy mogą (a nawet powinny) być łamane jeśli spowoduje to, że scenariusz (film) będzie ciekawszy.

książek: 106
Mirka | 2015-01-06
Na półkach: Przeczytane, 2015

Lektura obowiązkowa dla wszystkich piszących. Archetypy, mity i świadome konstruowanie fabuły - poznanie tego to konieczność.

książek: 15
Karina | 2018-12-11
Na półkach: Przeczytane
książek: 257
Bloody | 2018-11-06
Na półkach: Przeczytane
książek: 289
Hennet778 | 2018-06-06
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 08 czerwca 2018
książek: 362
alexcat | 2018-04-23
Na półkach: Przeczytane
książek: 535
Joanna | 2018-03-12
Przeczytana: 10 grudnia 2014
książek: 47
dawid80wro | 2017-12-11
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 2014 rok
zobacz kolejne z 254 
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Inne książki autora
więcej książek tego autora
Powiązane treści
Kurs Kreatywnego Pisania - lekcja 3

Udostępniamy dzisiaj trzeci rozdział Kreatywnego Kursu Pisania Miasta Literatury UNESCO zatytułowany Czemu początek, środek i koniec są pisarzowi niezbędnePoczytajcie i posłuchajcie co na temat fabuły mówią Dominika Słowik i Andrzej Saramonowicz.


więcej
więcej powiązanych treści
zgłoś błąd zgłoś błąd