Szary kostium
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- Il tailleur grigio
- Wydawnictwo:
- Noir sur Blanc
- Data wydania:
- 2011-10-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-10-01
- Liczba stron:
- 166
- Czas czytania
- 2 godz. 46 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-7392-363-8
- Tłumacz:
- Anna Wasilewska
- Tagi:
- powieść włoska
W pierwszym dniu emerytury wysoki urzędnik banku przebiega myślą całe swoje dotychczasowe życie. Czyta trzy listy - dwa pierwsze dotyczą jego kariery zawodowej, trzeci list - jego małżeństwa i mówi o niewierności Adele, którą poślubił po śmierci pierwszej żony. Piękna Adele, młodsza o dwadzieścia pięć lat wdowa, to modliszka nienasycona w swoich erotycznych apetytach, a zarazem kobieta ambitna, złakniona luksusu i prestiżu. On te potrzeby potrafi w pewnej mierze zaspokoić, gdyż posiada majątek i pozycję społeczną, ale jest człowiekiem bez właściwości. Tak bardzo, że pozostaje bezimienny, narrator nawet nie wymienia jego nazwiska, wystarcza mu sam zaimek.
Tytułowy szary kostium jest kluczowym rekwizytem powieści, który pojawi się także w finale. Piękna Adele wkłada go w szczególnych okolicznościach, jako zwiastun końca żałoby bądź jej zapowiedź. Postać Adele, wzorowana na znanym w literaturze wizerunku femme fatale, przywodzi na myśl bohaterki Maupassanta, Balzaca czy Pierre’a Louÿsa
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 59
- 49
- 6
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Polskiemu czytelnikowi Andrea Camilleri jest znany głównie z cyklu powieści sensacyjnych z Salvo Montalban w roli głównej,. Powieści kryminalne Camilleri są w czymś sympatyczne, lekkie, wzbudzają - mimo tematyki., bądź co bądź ponurej - dobry nastrój. Ale są to takie powieści, o których zapomina się nazajutrz po przeczytaniu.
Niewątpliwie jedno wrażenie pozostaje na dłużej - uznanie dla autora za jego lekkość pisania, perfekcyjne władanie krótkim opisem, za pełny literacki język. Bo też, o czym zapominamy, Camilleri był nie tylko autorem kryminałów, lecz również reżyserem i pisarzem, ktory pozostawił w spuściźnie naprawdę dobre powieści psychologiczno-obyczajowe.
"Szary kostium" jest właśnie jedną z takich powieści - dobrze napisanych, niebanalnych (mimo, że rzecz idzie o studium malżeństwa starszego bankiera z bardzo młodą kobietą). W czymś przypomina mi opowiadania Maupassanta. A to wystarczająca zachęta, aby po taką książkę sięgnąć.
Polskiemu czytelnikowi Andrea Camilleri jest znany głównie z cyklu powieści sensacyjnych z Salvo Montalban w roli głównej,. Powieści kryminalne Camilleri są w czymś sympatyczne, lekkie, wzbudzają - mimo tematyki., bądź co bądź ponurej - dobry nastrój. Ale są to takie powieści, o których zapomina się nazajutrz po przeczytaniu.
więcej Pokaż mimo toNiewątpliwie jedno wrażenie pozostaje na...
Camilleri, autor kryminałów, nie byłby sobą, gdyby pisząc powieść psychologiczną, nie skorzystał z doświadczenia zdobytego przy ich konstruowaniu: w "Szarym kostiumie" czytelnik nie musi się zastanawiać, kto jest mordercą, ale ma za zadanie rozstrzygnąć, czy główna bohaterka jest pozbawioną skrupułów manipulatorką, czy obdarzoną wyjątkowym temperamentem młodą kobietą, szukającą prawdy o sobie i swoich uczuciach.
Camilleri, autor kryminałów, nie byłby sobą, gdyby pisząc powieść psychologiczną, nie skorzystał z doświadczenia zdobytego przy ich konstruowaniu: w "Szarym kostiumie" czytelnik nie musi się zastanawiać, kto jest mordercą, ale ma za zadanie rozstrzygnąć, czy główna bohaterka jest pozbawioną skrupułów manipulatorką, czy obdarzoną wyjątkowym temperamentem młodą kobietą,...
więcej Pokaż mimo toSięgając po Szary kostium byłam święcie przekonana, że to kolejna odsłona przygód komisarza Salvo Montalbano. Przyznaję, popełniłam błąd nie czytając opisu z tyłu okładki. Aczkolwiek tym bardziej czuje się zawiedziona, bo książka leżała w bibliotece na półce z kryminałami. Jak pewnie już się domyśleliście Szary kostium z powieścią kryminalną niewiele ma wspólnego. Andrea Camilleri opisał wysublimowaną intrygę małżeńską. Emerytowany dyrektor banku postanawia udowodnić swojej pięknej, młodej małżonce niewierność. W trakcie zakrojonego na szeroką skalę śledztwa wielokrotnie będzie zaskoczony tym, co los zgotował dla niego.
W trakcie lektury przez pryzmat anonimowego głównego bohatera obserwowałam kolejne stadia zdrady i rozpadu pożycia niecodziennego malżeństwa. Mężczyzna kolejne informacje przyjmował na chłodno, dokonując kalkulacji. Początkowo podejrzewałam, że szuka dowodów niewierności, żeby zyskać przewagę w przypadku ewentualnej rozprawy rozwodowej. Jego motywacja długo była dla mnie zagadką, szczególnie, że większość działań mężczyzny była dość irracjonalna. Mąż w pewnym momencie został uwikłany w niebezpieczny trójkąt małżeński, a główne skrzypce u boku niewiernej Adele grał młody, a do tego zniewalająco przystojny krewny, który w trakcie studiów zamieszkał w ekskluzywnym domu pary. Kuriozalne było to, że główny bohater usilnie ignorował fakty w sposób dla mnie niezrozumiały tłumacząc niecodzienne zachowania małżonki. Zebrał sporo dowodów, ale summa summarum zdecydował nic z nimi nie robić czekając na dalszy rozwój wydarzeń. Z jednej strony obserwujemy, jak zaufanie mężczyzny zostało wystawione na próbę. Z drugiej podświadomie wyczuwamy, że on naprawdę kocha Adele i nic sobie nie robi z jej niewierności.
Postać Adele to archetyp klasycznej femme fatale, która postanawia nowo poślubionego męża doprowadzić do prędkiej zguby. Główna bohaterka to kobieta z przeszłością, która potrafi na własną modłę kreślić teraźniejszość, dostosowując ją do swoich potrzeb. Zna swoje atuty i umiejętnie potrafi je wykorzystać w każdych okolicznościach, nawet tych najmniej sprzyjających. Poza historią jej niewierności i wzmożonym popędzie seksualnym czytelnik niewiele się o niej dowiaduję. Jest postacią tajemniczą, przez co przyciąga uwagę, szczególnie męskiego grona odbiorców. Adelne stanowi świetne uzupełnienie dla swojego przeźroczystego męża. On jest inteligentny, ale towarzysko i społecznie mdły. Ona bryluje na salonach, mistrzowsko odgrywając kolejne wyuczone rolę, chociaż w niektórych sytuacjach z powodzeniem potrafi improwizować. Adele bawi się życiem (przecież do tego została stworzona!),wybrała egzystencje u boku pierwszego i obecnego męża, aby zapewnić sobie lepszy byt. W gruncie rzeczy bardzo cierpi i szuka miłości, której nie zrekompensują jej żadne pieniądze. Adele usycha z tęsknoty za prawdziwym życiem przepełnionym uczuciem.
O tej książce mogę napisać co najwyżej, że była względnie przyjemna w odbiorze. Po zakończeniu lektury szybko o niej zapomniałam i z pewnością nigdy nie chciałabym do niej wracać. Andrea Camilleri idealnie nakreślił schemat związku małżeńskiego przechodzącego poważny kryzys, tej parze potrzebna jest pilna reanimacja. Adele z jednej strony chcę oszczędzić małżonkowi prawdy i cierpienia, choć realnie dotkliwie go rani swoimi kolejnymi niepoważnymi miłostkami. Obserwujemy pewien proces, chociaż wiemy, że to małżeństwo się nie rozpadnie, tylko będzie trwać nadal przeplatane kolejnymi absurdalnymi sytuacjami. W tej książce do elementów najbardziej interesujących należą zmienne stany emocjonalne głównych bohaterów, autor bardzo przyłożył się do ich opisu. Camilleri skonstruował fabułę w taki sposób, że wydaje nam się, że śledzimy życie małżeństwa przez dziurkę od klucza. Tego typu seanse potrafią przyprawić człowieka o szybsze bicie serca i tak właśnie było w przypadku tej konkretnej książki. Fabuła może i mnie nie zachwyciła, ale przyznaję, że na swój sposób zaintrygowała swoją niejednoznacznością. Ciekawi mnie dlaczego autor pozbawił głównego bohatera imienia, ale podejrzewam, że był to celowy zabieg. Tytułowy szary kostium jest symbolem zmian, Adele zakłada go w najbardziej przełomowych momentach, żeby podkreślić doniosłość danej okazji. Andrea Camilleri dla odmiany pokazał własną wersję zdrady, która ma zupełnie inne oblicze, względem tego które znamy.
Szary kostium, ani mnie nie zachwycił, ani nie rozczarował. Sądzę, że ta konkretna książka będzie idealną propozycją dla fanów spisków i małżeńskich intryg. Autor skupił się na dokładnym opisie ludzkiej psychiki, która systematycznie poddawana jest kolejnym wyszukanym manipulacjom. Książka stanowi ciekawą próbę obnażenia ludzkich słabości i pokazania, że zdrada małżeńska niejedno ma oblicze.
Sięgając po Szary kostium byłam święcie przekonana, że to kolejna odsłona przygód komisarza Salvo Montalbano. Przyznaję, popełniłam błąd nie czytając opisu z tyłu okładki. Aczkolwiek tym bardziej czuje się zawiedziona, bo książka leżała w bibliotece na półce z kryminałami. Jak pewnie już się domyśleliście Szary kostium z powieścią kryminalną niewiele ma...
więcej Pokaż mimo toDla mnie duże zaskoczenie: po serii o komisarzu Montalbanie spodziewałam się powieści kryminalnej, a dostałam bardzo dobrą, mądrą, zmuszającą (mnie) do myślenia powieść psychologiczną.
Dla mnie duże zaskoczenie: po serii o komisarzu Montalbanie spodziewałam się powieści kryminalnej, a dostałam bardzo dobrą, mądrą, zmuszającą (mnie) do myślenia powieść psychologiczną.
Pokaż mimo toWybierając autora uprzedziłam się, że musi być jakaś zbrodnia, także byłam delikatnie zdziwiona kiedy z biegiem fabuły nic wstrząsającego się nie dzieje. Akcja stabilna, ale nie nudna. Bez silnych emocji, ale wciągająca w tok myślenia głównego bohatera, odkrywania razem z nim świata i analizowaniu go. Bez fajerwerków, ale podobała mi się.
Wybierając autora uprzedziłam się, że musi być jakaś zbrodnia, także byłam delikatnie zdziwiona kiedy z biegiem fabuły nic wstrząsającego się nie dzieje. Akcja stabilna, ale nie nudna. Bez silnych emocji, ale wciągająca w tok myślenia głównego bohatera, odkrywania razem z nim świata i analizowaniu go. Bez fajerwerków, ale podobała mi się.
Pokaż mimo toświetna.czyta się jednym tchem
świetna.czyta się jednym tchem
Pokaż mimo toMimo, że zaczyna się tajemniczo, to nie jest kryminał, lecz studium psychologiczne femme fatale.
Mimo, że zaczyna się tajemniczo, to nie jest kryminał, lecz studium psychologiczne femme fatale.
Pokaż mimo toPierwszy dzień emerytury byłego bankowca całkowicie wywraca rzeczywistość, w której poruszał się przez całe swoje dotychczasowe życie. Studium kobiety z mężem (mężczyzną) w tle. O niewielkiej objętości, ale pełna smaków.
Pierwszy dzień emerytury byłego bankowca całkowicie wywraca rzeczywistość, w której poruszał się przez całe swoje dotychczasowe życie. Studium kobiety z mężem (mężczyzną) w tle. O niewielkiej objętości, ale pełna smaków.
Pokaż mimo to