Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Dojrzewanie Harry'ego Pottera

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza STON 2
4,67 (12 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
1
8
0
7
1
6
2
5
3
4
1
3
2
2
1
1
1
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788372731593
liczba stron
158
słowa kluczowe
Harry Potter, Rowling
język
polski

Ta ciekawa książka ukazuje etapy dojrzewania głównego bohatera, Harry'ego Pottera. Przeznaczona jest dla młodzieży i dorosłych, a zwłaszcza dla tych, którzy znają losy bohatera wydanych dotąd pięciu tomów tylko fragmentarycznie.

 

Brak materiałów.
książek: 3895
agta | 2014-08-02
Przeczytana: 30 lipca 2014

Odradzam.
Gdy pożyczałam tę pozycję od mojej koleżanki (ona sama jej jeszcze nie czytała, a sądziła, że mi się spodoba), miałam nadzieję na nowe spojrzenie na psychikę i rozwój bohatera ulubionej serii wieku szkolnego. Co prawda już zaznajomienie się z notką biograficzną Autorki na tylnej okładce ostudziło mój optymizm, lecz wciąż pozostało mi wiele zapału.

Książka składa się z wstępu, czterech rozdziałów (1: "W kręgu tradycji"; 2: "Biografia Kathleen Rowling i geneza 'Harry'ego Pottera'"; 3: "Dojrzewanie Harry'ego Pottera"; 4: 'Harry Potter' w oczach krytyki literackiej") oraz zakończenia. Rozdziały te są bardzo nierówne objętościowo, a także nie tworzą spójnej całości. Autorka "przeskakuje" od jednego zagadnienia do drugiego. Części te nie zawierają przy tym własnych przemyśleń, lecz stanowią zbiory cytatów z innych prac i artykułów.

O ile wstęp do całej książki jest jeszcze spójny i logiczny, o tyle nie znalazłam żadnego sensu w przytaczaniu treści całej klechdy "Czarownik i uczeń" pióra K.W. Wójcickiego w rozdziale pierwszym.. Nie załączono bowiem do niej żadnego komentarza wykazującego podobieństwa pomiędzy serią Rowling a opowiadaniem Wójcickiego [nawet nie da się ich tam dopatrzyć samemu]. Jeśli ktoś chciałby się więc zagłębić w nawiązaniach kulturowych widocznych w serii "Harry Potter", polecam mu raczej książkę Davida Colberta pt. "Magiczne światy Harry'ego Pottera".
Nie dostrzegam też potrzeby umieszczania rozdziału drugiego w pozycji, która zgodnie z tytułem miała się zajmować dorastaniem bohatera i kształtowaniem się jego osobowości, a nie historią wydawania powieści. Nawet rozdział 3, który zgodnie z nazwą powinien być temu zagadnieniu całkowicie poświęcony, jest jedynie streszczeniem wydanych w tamtym czasie pięciu tomów serii. Streszczeniem pozlepianym licznymi cytatami. W momencie gdy Autorka wreszcie wyraża dosyć ciekawą i nareszcie WŁASNĄ opinię ("Harry i jego przyjaciele z krytycyzmem i dystansem odnoszą się do systemu dydaktyczno-wychowawczego w Hogwarcie [...]"), zamiast próbować ją rozwinąć po jednym zdaniu zmienia temat na opis działania magii w świecie przedstawionym.
Rozdziału czwartego, który jest zlepkiem (naprawdę zlepkiem) cytatów opinii publikowanych na okładkach serii Rowling zestawionych w opozycji do chreścijańskich krytyków, nie da się czytać. Ponadto nie odważyłabym się na miejscu Autorki krytykować polskiego tłumaczenia autorstwa p. Andrzeja Polkowskiego, ponieważ słowniczek nazw własnych był zawsze moim ulubionym fragmentem lektury.

Jak na pozycję o serii "Harry Potter" książka ta zawiera wiele błędów merytorycznych i wzbudza we mnie podejrzenie, że Autorka nie przeczytała dostępnych wówczas 5 części ze zrozumieniem. Przykładem tego niech będą takie oto kwiatki: "W przedziale pociągu Inter City 125 wiozącym uczniów i profesora obrony przed czarną magią [...]" lub "Skrzata Zgredka wysłał wspomniany już wcześniej Draco Malfoy [...]" ten fragment opisuje dlaczego Zgredek wg Autorki pojawia się na Privet Drive, oprócz tego wg Autorki Glideroy Lockhart jest pracownikiem 'Proroka Codziennego', a dziennik Toma Riddle'a pomaga Harry'emu wykryć sekrety rodziny Malfoy'ów.. Czasami zastanawiałam się też czy p. Bęczkowska naprawdę wierzy w to, co pisze czy też mruga do mnie z dystansem i ironią, zwłaszcza we fragmencie o rozpoznawalnych cechach wyglądu czarodziejów: "[...] i mają - dotyczy to profesorów Hogwartu - charakterystyczne, długie, zakrzywione nosy".

W książce roi się też od literówek. Rozumiem, iż środki przeznaczone na wydanie tej książki pewnie nie były oszałamiające, lecz korekta tekstu podobno była dokonana. Zdołam "wybaczyć" Autorce dokonywanie literówek w angielskich imionach i nazwiskach bohaterów ("Nevile", "puchacz Ewol" [sowa Rona nazywała się Errol]), ale powtarzanie regularnie błędnej nazwy "Hagwart", a nawet błędy w terminach psychologicznych jak "depts psychology" (zamiast "depth psychology") - to już trochę nieprofesjonalne..

Podsumowując więc, sądzę, że wiele z podanych w przypisach i bibliografii artykułów i publikacji miałoby pewnie więcej nowatorskich przemyśleń niż ta książka.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Rok na wsi

Naprawdę super. Oglądam (i opowiadam) kilka razy dziennie, codziennie. :) Razem z Rokiem w lesie oraz serią o ulicy Czereśniowej. Naprawdę polecam. Je...

zgłoś błąd zgłoś błąd