Byłem ostatnim Cesarzem Chin (1 tom)
208 str.
3 godz. 28 min.
- Kategoria:
- biografia, autobiografia, pamiętnik
- Seria:
- Biografie Niezwykłe
- Tytuł oryginału:
- From Emporor to Citizen. An Autobiography of Aisin-Gioro Pu Yi / 我的前半生
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Łódzkie
- Data wydania:
- 1988-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1988-01-01
- Liczba stron:
- 208
- Czas czytania
- 3 godz. 28 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8321807860
- Tłumacz:
- Jolanta Mach
- Tagi:
- cesarz chiny władza ChRL literatura chińska autobiografia wspomnienia
Autobiografia ostatniego cesarza Chin.
Książka oparta jest na zapiskach Pu Yi powstałych w czasie jego pobytu w więzieniu w latach 1950-1959. Tekst został opracowany przez dziennikarza Li Wenda oraz przejrzany i poprawiony przez pisarza Lao She, z pochodzenia Mandżura, podobnie jak Pu Yi.
Tom pierwszy opisuje jego dzieciństwo, zmierzch panowania cesarzowej- wdowy Tzu Hsi, opisuje również życie w Zakazanym Mieście oraz dzieje rodziny cesarskiej.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 215
- 152
- 98
- 15
- 7
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
Opinia
Och! Jak mi wstyd, że po drugą część nie sięgnę od razu po zakończeniu pierwszej, ale nie mam już ani chęci ani siły brnąć przez zawiły gąszcz chińskich nazwisk (w dodatku dziwnie stransliterowanych), okraszających gęsto liche połacia akcji. Czuję się bardziej lekturę podręcznika do historii niż wchodzenie w psychikę tragicznej postaci ostatniego cesarza Chin. Ale czego ja się spodziewałam? Pu Yi napisał książkę pod czujnym okiem swoich reedukatorów, których edukacyjny ton da się wyczuć w niektórych wtrętach, jak np. - "Za wiedzą i zgodą rządu republikańskiego żyliśmy więc dalej w przepychu - pasożyty wysysające krew i pot ludu". Tak, to brzmi jak dobrze zreedukowana burżuazyjna kanalia.
A teraz - do rzeczy!
Pu Yi to postać prawdziwie tragiczna.
Wybrany na cesarza na dwa dni przed śmiercią poprzedniej władczyni, wstąpił na tron w wieku lat trzech, trzy lata później w wyniku Rewolucji 1911, został zmuszony do abdykacji.
Ale jak można mówić o jego jakimkolwiek rządzeniu, o wyniesieniu lub usunięciu go z tronu.
To dziecko, które właściwie nie rozumie co się dzieje.
To samotne dziecko pozbawione kontaktów z kimś innym poza eunuchami, mamką i nauczycielami.
To dziecko żyjące w innej epoce, na której zatrzymał się czas za murami Zakazanego Miasta - środka środka Chin. Chin zubożałych rozrzutnością poprzedniej cesarzowej, wpadających w pułapkę jej decyzji, szarganych zamieszkami, stojących w przededniu zbrojnych najazdów i wewnętrznych konfliktów.
Pu Yi zdaje się nie mieć o tym bladego pojęcia.
Mimo, że nie był już cesarzem, rząd republiki na mocy specjalnego traktatu pozwolił mu mieszkać w pałacu, co trwało do 1924 r.
Wydaje się, że odwiedzając krainę przeszłości jesteśmy najbliżej prawdziwego Pu Yi, nie uprawiającego propagandy na polecenie Partii w swojej własnej biografii.
Oto kraina za którą tęsknił, którą pragnął odzyskać, i którą - mam nieodparte wrażenie - utożsamiał z rządzeniem.
Składanie pokłonów, wspaniałe przedmioty, bogate stroje (nie ma znaczenia europejskie czy chińskie) zdaje się, że to było dla cesarza najważniejsze. O całej reszcie odpowiedzialności nic nie wiedział.
Mimo upływu lat wciąż zdaje się być małym chłopcem, za którego decyzję podejmują inni - ministrowie, nauczyciele, damy dworu, później generałowie chińscy i japońscy.
Wierzy w roztaczane przed nim iluzje, tak jak wierzył w iluzję Zakazanego Miasta epoki swojego dzieciństwa.
Wydaje się, że ucieka przed odpowiedzialnością podejmowania decyzji, ufa ludziom, którzy chcą zrealizować wyłącznie własne interesy, dzięki jego finansowemu wsparciu.
Japończycy istotnie postępują inaczej - nie potrzebują jego majątku, jedynie osoby do zagarnięcia strategicznego kawałka Chin.
Pu Yi wszedł w pułapkę z naiwnością dziecka.
Na podstawie tych tomów Bertolucci nakręcił wspaniały obraz "Ostatni Cesarz" tak mocno skrytykowany przez Terzaniego.
Terzani zarzucając Bertolucciemu ignorancję zdawał sie zapominać, że partia ściśle kontrolowała to jak historia zostanie przedstawiona.
Myślę jednak, wbrew Terzaniemu, który film okrzyknął "niewykorzystaną szansą", że Bertolucci zagrał podstawowymi filmowymi formami - kolorem i dźwiękiem.
W porównaniu do "widokówek" z Zakazanego Miasta, przepychu bogatych strojów i przepięknych aranżacji, stopniowo w miarę zbliżania się komunizmu barwy gasną, muzyka cichnie.
Bertolucci z pewnością nie mógł pokazać tragedii jaką dla Chin była Partia komunistyczna, pod dyktando której swoje życie opisał ostatni cesarz Chin.
Och! Jak mi wstyd, że po drugą część nie sięgnę od razu po zakończeniu pierwszej, ale nie mam już ani chęci ani siły brnąć przez zawiły gąszcz chińskich nazwisk (w dodatku dziwnie stransliterowanych), okraszających gęsto liche połacia akcji. Czuję się bardziej lekturę podręcznika do historii niż wchodzenie w psychikę tragicznej postaci ostatniego cesarza Chin. Ale czego ja...
więcej Pokaż mimo to