Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
7,95 (39 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
2
9
9
8
14
7
13
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Caligula, Le Malentendu, L'État de siège, Les Justes
data wydania
ISBN
83-08-01636-7
liczba stron
304
język
polski
dodał
nagash

Zamieszczone w niniejszym tomie cztery sztuki mogą się z pozoru wydawać dość różnorakie: jest tu kostium antyczny w "Kaliguli" (1938-1944) i bliżej nieokreślona współczesność w "Nieporozumieniu" (1943); jest alegoryczny "Stan oblężenia" (1948) i parahistoryczni "Sprawiedliwi" (1949), wynik zainteresowania autora dziejami rosyjskiego terroryzmu i Narodowej Woli. Różnice w konwencji i szafażu...

Zamieszczone w niniejszym tomie cztery sztuki mogą się z pozoru wydawać dość różnorakie: jest tu kostium antyczny w "Kaliguli" (1938-1944) i bliżej nieokreślona współczesność w "Nieporozumieniu" (1943); jest alegoryczny "Stan oblężenia" (1948) i parahistoryczni "Sprawiedliwi" (1949), wynik zainteresowania autora dziejami rosyjskiego terroryzmu i Narodowej Woli. Różnice w konwencji i szafażu okazują się jednak całkiem drugorzędne wobec podstawowej jednorodności problematyki. (...)
Za pojęcia kluczowe w filozofii Camusa uznaje się powszechne kategorie absurdu i buntu; niech i tutaj posłużą one za punkt wyjścia. Człowiek wydaje się istotą absurdalną po pierwsze dlatego, że jego nieusuwalny głód absolutu (istnienie takiego głodu potwierdzają całe dzieje ludzkości) nie daje się pogodzić ani z nieuchronną perspektywą śmierci, ani z przypadkowościąindywidualnego losu. Człowiek jest też absurdalny, ponieważ jego pragnienie sensu stoi w sprzeczności z faktem życia. "Jest tylko jeden problem filozoficzny prawdziwie poważny - samobójstwo" - pisze Camus; decydując się na życie, to znaczy rezygnacja z samobójstwa, popełniamy jednak samobójstwo filozoficzne. Wybierając życie - wybieramy świat z jego chaosem, okrucieństwem i brakiem ładu moralnego; nie mamy na to wprawdzie żadnego wpływu, lecz skoro ten świat wybraliśmy - to będziemy zań dalej odpowiedzialni.
Z posłowia Małgorzaty Szpakowskiej

SPIS TREŚCI:
Wstęp (Wojciech Natanson)
Kaligula. Sztuka w czterech aktach (tłum. Wojciech Natanson)
Nieporozumienie. Sztuka w trzech aktach (tłum. Maria Leśniewska)
Stan oblężenia. Sztuka w trzech częściach (tłum. Wanda Błońska)
Sprawiedliwi. Sztuka w pięciu aktach (tłum. Jan Błoński)
Posłowie (Małgorzata Szpakowska)

 

źródło opisu: Wydawnictwo Literacki 1987 (+ spis treści)

źródło okładki: zdjęcie autorskie

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 143
Marcin Łochowski | 2015-09-02
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 02 września 2015

Opisywanie twórczości Camusa, z góry skazana na porażkę próba ubrania w słowa i ocenienia tych subtelnych emocji, niepokojących moralnie dialogów, przekazywania istoty rzeczy poza wszelkimi formami jest jak definiowanie miłości, czy absolutu.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
W krainie czarów

Na książkę te składają się historie pozornie nie mające ze sobą nic wspólnego, drukowane w różnych okresach, wydawane w antologiach. Jednak podczas le...

zgłoś błąd zgłoś błąd