Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
7,68 (880 ocen i 29 opinii) Zobacz oceny
10
98
9
174
8
200
7
247
6
103
5
44
4
8
3
5
2
0
1
1
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788376232362
liczba stron
304
kategoria
Literatura piękna
język
polski
dodał
Tom571

Inne wydania

Krytycy Poego często miewali kłopot z odróżnieniem w jego tekstach narratora czy podmiotu lirycznego od samego autora. Wielu oskarżało go o nadużywanie narkotyków, powołując się na opisy opiumowych sesji obecnych w pierwszoosobowej narracji. Elementy autobiograficzne pojawiają się istotnie w większości tekstów pisarza. Lecz obcowanie z utworami Poego nie ma na celu poznania samego autora czy...

Krytycy Poego często miewali kłopot z odróżnieniem w jego tekstach narratora czy podmiotu lirycznego od samego autora. Wielu oskarżało go o nadużywanie narkotyków, powołując się na opisy opiumowych sesji obecnych w pierwszoosobowej narracji. Elementy autobiograficzne pojawiają się istotnie w większości tekstów pisarza. Lecz obcowanie z utworami Poego nie ma na celu poznania samego autora czy też zgłębiania jego myśli. Pozwala nam raczej dotrzeć w głąb samych siebie. Geniusz Poego polega na tym, że nie opowiada historii wprost, komentując wydarzenia i podając czytelnikowi gotową interpretację. W istocie pokazuje tylko postaci i ich zachowania, schematy i mechanizmy, których działanie oraz konsekwencje musimy zrozumieć sami. Jako drogowskaz posłużą nam liczne odwołania do literatury klasycznej, mitologii, filozofii, folkloru czy ogólnie pojętej kultury. Wszystko to sprawia, że po utworach Poego poruszamy się jak po zawiłym labiryncie znaczeń. Nagrodą za tę tułaczkę, podczas której odkrywamy coraz to nowe sensy i nowe potencjalne rozwiązania zagadek, będzie odnalezienie odbić naszych własnych pragnień i lęków.

 

źródło opisu: http://www.zielonasowa.pl/ksiazki/ksiazki_dla_dzie...(?)

źródło okładki: http://www.zielonasowa.pl/ksiazki/ksiazki_dla_dzie...»

pokaż więcej

książek: 1970

Wielki Edgar Allan Poe, a ja daję jego opowiadaniom ocenę 'dobrą'? Jakim prawem? Inaczej po prostu nie mogę.
Doceniam tego pisarza głównie za poezję oraz to, że jako jeden z pierwszych autorów zainteresował przyszłych twórców tematami grozy, horroru i sił nadprzyrodzonych. Ale jednego mu nie daruję - czemu w swoich opowiadaniach pisał tak długie wstępy, a potem część właściwą skrócił do niewielkiej liczby linijek?! Samo przebrnięcie przez np. początek, gdzie z dużymi szczegółami opisuje swoje uczucia do kobiety, która potem umiera, było dla mnie męczarnią. I tak w całym zbiorze opowiadań, na które akurat trafiłam. Może moje odczucia wynikają z tego, że mam inne podejście do horrorów, trochę się tego naoglądałam, poza tym jestem starsza i inaczej wyobrażałam sobie te opowiadania... Nie wiem, ale Poe najbardziej irytował mnie tymi wydłużonymi w nieskończoność początkami.
Co do fabuł opowiadań, to z mojej strony polecam dwa tytuły - 'Berenice' (zęby będą mi się śnić po nocach) oraz mój ulubiony 'Czarny kot'. Drugie opowiadanie jest po prostu mistrzostwem, najlepsze w całym tym zbiorze. Szkoda, że nie znalazłam drugiej tak genialnej historii...
Szanuję Poego, ale mojego uwielbienia nie zdobył. Nic na to nie poradzę.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Eleonora i Park

Rainbow Rowell urzeka mnie sposobem w jaki kreuje wewnętrzny świat bohaterów. Chociaż nie utożsamiam się z żadnym z nich to jednak dzięki odpowiednio...

zgłoś błąd zgłoś błąd