Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Supermarket kultury. Globalna kultura – jednostkowa tożsamość

Tłumaczenie: Ewa Klekot
Seria: Biblioteka Myśli Współczesnej
Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy
6,25 (32 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
2
8
2
7
10
6
12
5
2
4
3
3
0
2
1
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Global Culture/Local Indetity. Searching for Home in the Cultural Supermarket
data wydania
ISBN
8306029526
liczba stron
307
język
polski
dodał
Michał

Praca poświęcona jest zagadnieniu „globalnej” kultury w zetknięciu z silnymi tradycjami lokalnymi, reprezentowanymi przez szeroko rozumianą kulturę Dalekiego Wschodu. Z jednej strony ukazuje, jak w warunkach rozwiniętej gospodarki rynkowej, która doprowadziła do powstania „globalnego supermarketu kultury”, nowe – niegdyś obce – elementy pojawiają się na półkach tego supermarketu, z drugiej zaś...

Praca poświęcona jest zagadnieniu „globalnej” kultury w zetknięciu z silnymi tradycjami lokalnymi, reprezentowanymi przez szeroko rozumianą kulturę Dalekiego Wschodu. Z jednej strony ukazuje, jak w warunkach rozwiniętej gospodarki rynkowej, która doprowadziła do powstania „globalnego supermarketu kultury”, nowe – niegdyś obce – elementy pojawiają się na półkach tego supermarketu, z drugiej zaś poświęca wiele miejsca wyborom jednostki w warunkach, które przez konsumpcyjne nastawienie do kultury dają możliwość teoretycznie dowolnego korzystania z oferty owego supermarketu przy tworzeniu indywidualnej tożsamości. Tożsamość współczesnego mieszkańca „globalnej wioski” jest głównie tożsamością konsumenta w supermarkecie kultury, którego zachowania konsumpcyjne zdeterminowane są w takim samym stopniu przez wewnętrzne „warunki supermarketu”, jak i przez to, w której części globu się on znajduje.

 

źródło opisu: PIW, 2005

źródło okładki: www.empik.com

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 1159
Dociekliwy_Kotek | 2012-02-25
Przeczytana: styczeń 2012

Sam temat wydał mi się przynajmniej ciekawy: na ile świadomie, a na ile nie, wybieramy pewne wzory kultury i przyjmujemy je jako własne. Autor rozpatruje w książce trzy przykłady: amerykańskich buddystów (a więc buddyzm oderwany od swojego kulturowego zaplecza i przeniesiony do chrześcijańskiej z definicji Ameryki), japońskich artystów (dość interesujące rozważania o tym, czym jest japońska kultura w czasach, kiedy wabi-sabi traci na popularności i czy możliwe jest, aby kanony związane z klasycznie japońską sztuką mogły odejść w zapomnienie) oraz mieszkańców Hongkongu i problem ich tożsamości narodowej i kulturowej.
Męczy trochę forma i styl autora, nie jest to również książka szczególnie odkrywcza, ale dla samych rozważań o kulturze japońskiej i refleksji o religijności warto chociaż przejrzeć.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Kajko i Kokosz - Nowe przygody #2: Łamignat Straszliwy

Druga część reedycji komiksu który jest takim naszym odpowiednikiem Asterixa i Obelixa. Jak wspominałem pry okaji pierwszego tomu, jest to zestaw czte...

zgłoś błąd zgłoś błąd