-
Artykuły17. Nagroda Literacka Warszawy. Znamy 15 nominowanych tytułówLubimyCzytać1
-
ArtykułyEkranizacja Chmielarza nadchodzi, a Netflix kończy „Wiedźmina” i pokazuje „Sto lat samotności”Konrad Wrzesiński5
-
ArtykułyCzy książki mają nad nami władzę? Wywiad z Emmą Smith, autorką książki „Przenośna magia“LubimyCzytać1
-
ArtykułyŚwiatowy Dzień Książki świętuj... z książką! Sprawdź, jakie promocje na ciebie czekają!LubimyCzytać7
Cytaty z tagiem "nauczanie" [35]
[ + Dodaj cytat]Czasami wyjaśnianie, jak działa wszechświat, przypomina uczenie lwa czytania. Czytanie jest prawdziwe. Lew jest prawdziwy. Ale nigdy nie nauczy się czytać.
Zwolennicy tej jedności są liczni i to się rozumie. Zrządzeniem opatrzności wszyscy mamy zaufanie do własnych sądów i uważamy, że jest w świecie tylko jedna opinia słuszna, to znaczy: nasza. Uważamy także, że prawodawca
nie może postąpić lepiej, jak tylko narzucić ją wszystkim i – dla większej pewności - chcemy być tym prawodawcą. Ale prawodawcy zmieniają się, jeden przychodzi po drugim - i co się dzieje? To, że przy każdej zmianie jedna Jedność jest zastępowana inną.
Nigdy dość jest powtarzać, że nie żąda się od ustawy,
by zakazywała, ale żeby nie nakazywała. Niech pozostawi obywatelom wolny wybór. Sami wiedzieć będą najlepiej, jakie jest miejsce historii, co w niej godnego podziwu, a co potępienia i sami potrafią uwolnić się od tego
klasycznego konwencjonalizmu, będącego plagą współczesnych społeczeństw.
- A co na to oficjalne nauczanie Kościoła?
- Magisterium Kościoła nie zawsze nadąża.
Pragnąłem kształcić moich uczniów raczej na duszpasterzy niż na uczonych. Dlatego starałem się patrzeć na wszystko przez pryzmat doświadczenia duchowego. Wykłady zawsze wygłaszałem z głowy, zamiast je odczytywać. Porządnie się przygotowywałem, ale po przyswojeniu danych mówiłem bez posiłkowania się tekstem. Ważny był dla mnie kontakt ze słuchaczami, chciałem móc odczytywać z ich twarzy reakcje na to, o czym mówię. [...] Rozmawiałem z nimi na temat ich przeżyć religijnych i za pośrednictwem tych osobistych doświadczeń pokazywałem im, czego na temat wiary uczy Kościół.
Jeżeli dziecko może daną rzecz zobaczyć, dotknąć, skosztować, usłyszeć jej nazwę i zobaczyć, jak się ją pisze, może nauczyć się zarówno wymawiać ją, jak i czytać. Połącz więc czytanie ze stymulowaniem wszystkich zmysłów.
Paracelsus porównał kształcenie akademickie do 'tresowania psa w skakaniu przez koło', Vives zaś do 'ortodoksji broniącej twierdzy ciemnoty' (194).
Język polski jako przedmiot w szkole musi budować drogi, po których może poruszać się człowiek sprawnie funkcjonujący we współczesnej kulturze, a jest to możliwe, jeśli zbudowany zostanie przynajmniej czwórwymiarowy model nauczania.
[„Stara i nowa literatura w starej i nowej szkole”, wywiad Józefa Wróbla, s. 2].
Można oczywiście spędzić większość dnia, unikając jakichkolwiek interakcji z uczniami, ale chyba wówczas trzeba by stwierdzić, że wybrało się zły zawód, prawda?
Jest to osobna moc ducha. Jest bowiem wrodzonym naturze ludzkiej uciekać przed lekcją wymuszoną. Jest to zawsze oznaką, iż nie jest ona pociągającą - że ktoś naucza mechanicznie, warsztatowo, raczej z przywiązania do zapłaty niż do przedmiotu. Włóż zamiłowanie do pewnej sztuki lub do metody nauczania, a uczniowie będą się uczyć z przyjemnością.