Czytasz? Jesteś milionerem!

LubimyCzytać LubimyCzytać
20.05.2017

Podjeżdża czarna limuzyna. Tylne drzwi otwierają się. Wysiada z niej osoba w czarnych okularach. Wchodzi na czerwony dywan i przyciąga uwagę wszystkich: zbiera uśmiechy i oklaski, rozdaje autografy… W ten sposób celebruje się małych czytelników w pewnej amerykańskiej szkole.

Czytasz? Jesteś milionerem!

W Britt David Magnet Academy w Columbus w stanie Georgia organizowana jest doroczna gala dla milionerów – dzieci, które przeczytały więcej niż milion słów w ciągu roku szkolnego, są nagradzane i traktowane jak celebryci. Tego dnia wszystkie dzieci przebierają się i stroją. Każda klasa wybiera się na 15-minutową przejażdżkę limuzyną. Gdy dzieci z niej wysiadają i wchodzą na czerwony dywan prowadzący do szkoły, witają ich fani z aparatami i afiszami – w tę rolę wcielają się ich rodzice. W tym czasie nauczyciele wyczytują nazwiska milionerów, a później dzieciaki rozdają autografy.

O akcji zrobiło się głośno, gdy wujek jednego z chłopców biorących udział w zabawie, opublikował zdjęcie na twitterze. Jest na nim sześcioletni Breyden Suragh przebrany za celebrytę. Post był udostępniony jak dotąd ponad 11 tys. razy z mnóstwem pozytywnych komentarzy, chwalących styl Breydena i pomysł szkoły na kreatywny sposób promocji czytelnictwa wśród najmłodszych.

Mama Breydena opowiada, że chłopiec z wielkim zaangażowaniem przygotowywał się do tego dnia, kiedy wkroczy na czerwony dywan. Dodaje, że obiecana na koniec roku gala milionerów motywowała Breydena do czytania przez cały rok szkolny. Uważam, że to świetny pomysł – mówi. - Gdy Breyden szedł do zerówki, potrafił przeczytać tylko parę pojedynczych słów. Dzięki tej zabawie czytanie wciągnęło go i nauczył się płynnie czytać.

Po przejażdżce limuzyną dzieci wybierają się na imprezę, na której jedzą pizzę, ciastka i inne przysmaki. Ponadto otrzymują również medale honorujące ich jako milionerów – początkujących czytelników.

Źródło: www.huffingtonpost.com


komentarze [46]

Sortuj:
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
MIKA 23.05.2017 10:39
Czytelnik

Dla niektórych zawsze znajdzie się powód do narzekania. Bardzo trudno zadowolić to nasze społeczeństwo. "Na pewno" wszyscy obecni czytelnicy byli takimi wspaniałymi dziećmi, że sami z siebie czytali już od przedszkola. Brawo Wy! Moim zdaniem to wspaniała akcja. W dobie wszechobecnych komputerów i innych nośników, krzykliwych zabawek itd dzieciom trudno jest wybrać...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
konto usunięte
23.05.2017 06:13
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

5000lib 25.05.2017 00:29
Czytelnik

To ja odpowiem Tobie, ów przywołany przez Ciebie, imperatyw wewnętrzny nie pojawia się sam, z powietrza.
Dlatego nie przemawia do mnie ten argument. To po pierwsze.
Po wtóre, nie chce mi się wierzyć, że nigdy nie dostałaś za czytanie nagrody. Zatrzymajmy się proszę przy tym aspekcie. Przecież nie jest to czynność bezproduktywność, czy nagrodą (czasem ukazującą życie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
konto usunięte
25.05.2017 06:21
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

konto usunięte
25.05.2017 06:31
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

5000lib 25.05.2017 10:59
Czytelnik

Nie ma czegoś takiego jak "gen czytania". Idąc tropem podanej przez Ciebie metafory. Jeśli mam siostrę i ona zajada się zupami, a ja zup nie lubię to znaczy, że jest gen odpowiedzialny za jedzenie zup? A może (na przykład) po prostu brakuje urozmaicenia diety? Środków wyrazu? Może przykłady bliskiego otoczenia do mnie nie trafiają? A jesteśmy stymulowane w taki sam sposób?
...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Sylwia 22.05.2017 10:45
Czytelniczka

Ale fajnie :) Ci Amerykanie to mają pomysły :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
kason83 22.05.2017 01:47
Czytelnik

Nie zawsze cel uświęca środki. Po to promuje się czytelnictwo wśród dzieci, by poszerzały swoje słownictwo i rozwijały wyobraźnię oraz poznawały świat nie tylko z kolorowego pudła, które najczęściej ogłupia, promuje niezdrowe wzorce i chory konsumpcjonizm. Łechtanie próżności dzieci, przez wynoszenie ich do poziomu celebrytów, którym zależy na brawach i sławie, to przecież...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Le_h_muet 22.05.2017 01:00
Czytelnik

Jaka demoralizująca akcja! Czytanie dla poklasku?! To jak płacenie za dobre oceny.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Zuba 22.05.2017 13:25
Czytelniczka

To jest fascynujące zagadnienie. Jeśli uznać czytanie za nawyk wart wypracowania na całe życie, podobnie jak na przykład nawyk mycia zębów, dlaczego by nie wynagradzać również za to?

Świetnie opisał dylematy z tym związane Michael Sandel w Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
 Czego nie można kupić za pieniądze.  Moralne granice rynku
kason83 22.05.2017 14:06
Czytelnik

Zuba... książki tej nie czytałem, ale do dziś pamiętam pewien program dokumentalny ukazujący wyniki eksperymentu na dzieciach do lat 4 (bodajże).

Sprawdzano, czy rzeczywiście dzieci są takie egoistyczne jak się o nich mówi i okazało się, że wcale nie i pomagają chętnie przynajmniej do czasu, aż nie będą za swoją pomoc wynagradzane; zmienia się wtedy ich motywacja. Podobnie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Zuba 22.05.2017 14:21
Czytelniczka

Tak, prawdą jest, że płacenie gotówką nie było efektywne i w jakiś sposób dewaluowało nagradzaną czynność. Tutaj wybrano nagradzanie "sławą", wydaje sie ociupinkę lepsze.

Chyba właśnie obawa, że takie inicjatywy wypaczą sens czytania, budzi w nas sprzeciw. ja po prostu nie wiem, jak tu nie wylać dziecka z kąpielą.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
kason83 22.05.2017 14:31
Czytelnik

Rozumiem doskonale, bo jest się o co martwić; niestety, nie zawsze najprostsze rozwiązania są tymi właściwymi. Nie chciałbym akurat, by takie wartości jak 'sława' i 'blichtr' były marzeniami tych dzieciaków; często tak jest, co nie znaczy, że musimy sami w nich to podsycać.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Zuba 22.05.2017 14:37
Czytelniczka

Co byś zaproponował? Albo zmodyfikował tutaj? Czy bez limuzyny, złotego łańcucha i czerwonego dywanu byłoby to akceptowalne i nadal atrakcyjne dla dzieci?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
kason83 22.05.2017 15:15
Czytelnik

Współczuję ogromnie dzisiejszym dzieciakom, że muszą dorastać w takich, a nie innych czasach, że podążają za 'standardami' narzucanymi przez telewizję tylko po to, by nie odstawać od reszty. Nie znam całej recepty na szczęśliwe dzieci, ale widzę, co czynią z nimi te wszystkie złudzenia oferowane przez media. Wpływają one na nas dorosłych, a co dopiero na tak niepewne...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Le_h_muet 23.05.2017 08:51
Czytelnik

@Zuba
Na ogół nie przykładam znaczenia do motywacji, ale do efektów działań. Jednak wydaje mi się, że robienie dobrych rzeczy ze złych pobudek może być niebezpieczne. Chyba o tym jest właśnie wspomniana przez Ciebie książka (znam ją tylko z drugiej ręki).

Z drugiej strony, można taką formę nagrody potraktować jak drabinę, która ułatwia wspinaczkę, a którą później można...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Zuba 23.05.2017 09:00
Czytelniczka

Tak, ja też wierzę, że czytanie propaguje się przez naśladownictwo. Nie jest to jednak metoda o 100% skuteczności, sądzę, że nawet nie w 50%. Z raportu BN wynika, że nawet osoby, którym czytano w dzieciństwie i które uważają czytanie za godna plecenia rozrywkę, same czytają coraz mniej.

Jeśli książkę przedstawi się dziecku tylko jako sposób na spędzenie wolnego czasu, jako...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Le_h_muet 23.05.2017 09:26
Czytelnik

@Zuba
Celowo nie napisałem o czytaniu dzieciom, ale o korzystaniu z książek.
Narodowe Centrum Kultury na dniach powinno opublikować raport na temat wyborów kulturalnych rodziców, w którym dużo uwagi poświęcono również temu, czym się kierują rodzice przy wyborze książek dla dzieci. Większość rodziców postrzega kulturę dla dzieci jak słodkie, cukierkowe obrazki. Odrzucają te...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Zuba 23.05.2017 09:42
Czytelniczka

Dzięki, bardzo ciekawe informacje.

Obawiam się, że przedstawianie książki jako narzędzia myślenia jest poza zasięgiem większości rodziców.

Mam też wrażenie, że powszechną strategią rodzicielską jest omijanie trudnych tematów - śmierci, przemocy, choroby, niepełnosprawności - ale może po prostu nie pamiętam już jak to jest.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
kason83 23.05.2017 13:08
Czytelnik

Może gdy uzmysłowimy dziecku istotę poznawania wiedzy 'zakazanej'/'unikanej' przez media, kiedy wyjaśnimy mu, że świat jest dużo głębszy i ciekawszy niż się nam przedstawia i trzeba się tylko w niego wczytać, by go naprawdę poznać... może wtedy będzie to dla niego jakiś argument. Należałoby tą ciekawość świata w nim stale rozwijać, a jeśli będzie wiedziało, że rzetelne...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Zuba 23.05.2017 15:09
Czytelniczka

Chyba musimy najpierw zdefiniować 'dziecko', bo mieszamy małe dzieci, którym się czyta z nastolatkami, które można zarazić krytycznym myśleniem i głodem wiedzy z pierwszej ręki.

@lkason83
W doniesieniu do starszych dzieci, jak najbardziej to co napisałeś powinno być w centrum. U młodszych widziałabym wyrabianie nawyków na łatwo przyswajalnych tekstach.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
jasberin 23.05.2017 18:12
Czytelniczka

Jakoś się wzdragam odruchowo, czytając, że rodzice powinni podchodzić do czytania dzieciom w taki to a taki sposób, bo po pierwsze, nie przeskoczymy samych siebie, a po drugie, co dziecko z tego wyniesie, to już inna sprawa. Możemy mieć różne teorie na temat czytania, ale i tak w praktyce okazuje się, że rodzicowi chodzi o to, żeby włączyć dziecko w świat własnych wartości....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Mateusz Cioch 21.05.2017 10:23
Czytelnik

Już nawet czytanie przeliczyli na dolary? Jak kapitalizm, to kapitalizm...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
shirley 21.05.2017 11:52
Czytelniczka

burżuje!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Jarosław Prusiński 21.05.2017 09:58
Autor

Przypomniało mi się - sorry za tyle wpisów. Podobała mi się akcja - "Nie czytasz, nie idę z tobą do łóżka". Żeby tak jeszcze to działało odwrotnie - "Czytasz, idę z tobą do łóżka". To byłaby promocja czytelnictwa! Wzrost o kilka tysięcy procent murowany.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Deflandre 22.05.2017 22:20
Czytelnik

Plus przyrost liczby przyszłych czytelników !

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Jarosław Prusiński 21.05.2017 09:55
Autor

A gdyby jakaś gwiazda chciała promować czytelnictwo i zrobić sobie zdjęcia z książką, to mogę do tego celu udostępnić jedną z moich. :0)
Może to być nawet gwiazda zza oceanu, jeśli nasze rodzime gwiazdki nie czytają niczego poza wyciągiem z konta i zaproszeniami na biby. :)
A tak zupełnie serio - u nas też coś się robi (choćby narodowe czytanie, noc bibliotek, itd.), ale im...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Jarosław Prusiński 21.05.2017 09:50
Autor

Świetny pomysł! Proszę o więcej takich pomysłów promujących czytelnictwo. Kiedyś snobowano się na czytelnictwo, teraz snobują się na owoce morza, które są śmierdzące i mało komu smakują oraz silikon. Wiadomo, że zarówno dzieci jak i dorośli u wszystkich zwierząt stadnych uczą się przez naśladownictwo ("małpa widzi, małpa powtarza"). Im więcej będziemy czytać (my mieszkańcy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Aneta 21.05.2017 09:23
Czytelniczka

Zdecydowanie popieram , dzieci czuja sie dzieki temu wyjatkowe i co za tym idzie wzrasta ich poczucie wartosci a to z koleji na pewno zaprocentuje w przyszlosci. Moze dzieki tego typu akcjom znowu powroci moda na czytanie w tym zdigitalizowanym swiecie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post